Úvodní stránka > Středočeský kraj > Záhadný sestřel německého letounu hloubkaři u Poděbrad II

Záhadný sestřel německého letounu hloubkaři u Poděbrad II

Více světla do případu sestřeleného německého letounu u Libice nad Cidlinou vnesl regionální historik Michal Plavec. Podle něho šlo o dvoumotorový průzkumný Junkers Ju 188 (kódové označení T2+AH), který náležel ke štábu skupiny frontového průzkumu 4 (Stab/FAGr 4), která v té době sídlila na letišti v Hradci Králové. Při návratu z prostoru Berlína byl pravděpodobně zpozorován hloubkaři operujícími ve středních Čechách. Očitý svědek Zdeněk Vondra z Poděbrad, kterého M. Plavec cituje, uvedl, že Ju 188 přiletěl od západu nízko nad zemí pronásledován dvěma mustangy (?), kteří na něj útočili, ale zřejmě znatelně nepoškodili. Z. Vondra se domnívá, že Ju 188 havaroval při pokusu o nouzové přistání, což však vůbec nekoresponduje s hlášením četníků o tom, že německý letoun hořel již ve vzduchu…

Zdroj: PLAVEC, Michal. Poslední rok války na Nymbursku. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005, s. 56. ISBN 80-7325-061-6.

  1. 16. srpna 2006 (09:22)

    Tak to ti němečtí letci měli teda ohromnou smůlu.

  2. lobo
    16. srpna 2006 (16:49)

    ale na druhou stranu to trochu koresponduje s jedním z těch dvou nárokovaných sestřelů toho dne, takže by to mohla být pravda…možná.

  3. Filip
    17. srpna 2006 (09:55)

    Ano, pokud máte na mysli sestřel 354. FG.

  4. kornel
    17. srpna 2006 (11:41)

    Podle mě teda Plavec pomotal, co mohl. Stab/FAG 4 mě ve výzbroji Ju-88, jejichž stav k 9.4.1945 byl rovná nula. V Hradci byl ale Stab/FAG 3, jehož štáfly několik Ju-188 ve výzbroji měly. Fór je ovšem tohle: O tom, že šlo o Ju-188 hovoří v tý Plavcově knížce pamětník! Zřejmě nějakej borec vybavenej pořádným dalekohledem a famózní znalostí německý letecký techniky. A to ani nemluvím o tom kódovým značení, kde už jenom to poslední písmeno jaksi vylučuje, že šlo o „Stab“. Omlouvám se za lehce podrážděný tón, ale nějak jsem si nedokázal pomoci…

  5. Filip
    18. srpna 2006 (09:19)

    Prosím čtenáře „kornela“, aby mě poslal podrobnosti, je-li to možné, rád je opět zveřejním. Díky

  6. pef
    7. července 2010 (10:35)

    Můj tchán v roce 1945 spolu s kamarádem nedaleko obce Sokoleč zdemontovali z německého letadla neuvěřitelné množství součástek od části kabiny, přístroje až po kapesní svítilnu a o trofeje se podělili. Vyprávěl zážitky o houpajícím se soustruhu zavěšeného vysoko na ocelové konstrukci haly po náletu na Pečky (Regule? – pilot se zachránil seskokem,padák našli kluci v lese) atd. Pročetl jsem na netu co se dalo, ale snad každé letadlo u Poděbrad shořelo, nebo bylo zaryto v zemi… Ale to by pak nebylo co demontovat. Z dochovaného výškoměru FI 22322 jsem zjistil na německém blogu pouze to, že se montovaly jen do BF109 K4 , ražené datum tlakové zkoušky kyslíkové láhve je z 16.2.1942,další data na lahvi (neraženo,jen bílá barva) Nr.10-15B,Fl30500-3 by snad též mohla poodhalit více o letounu. Ke kvalitě hliníkové slitiny láhve musím dodat to, že ještě před 15 lety prošla tlakovou zkouškou (sice načerno,ale kdo by riskoval,že). Stále mi vrtá hlavou, jaké letadlo očesávali,přistálo-zřítilo se,kdo byl pilot,přežil-li…

  1. No trackbacks yet.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s