Úvodní stránka > Středočeský kraj > Záhadný sestřel německého letounu hloubkaři u Poděbrad – shrnutí

Záhadný sestřel německého letounu hloubkaři u Poděbrad – shrnutí

Shrnuji vše podstatné. co vyplývá jednak z archivních pramenů domácí a americké provenience, jednak z diskuse (pohříchu místy ne příliš věcné) mezi "kornelem" a Michalem Plavcem, kterou najdeme u předchozích dílčích příspěvků na toto téma.

Je nezpochybnitelným faktem, že 22. dubna 1945 se kolem 9. hodiny u Velkého Oseka (okr. Nymburk; asi sedm kilometrů jihovýchodně od Poděbrad) zřítilo dvoumotorové německé letadlo typu Junkers Ju 188 a shořelo. Nikdo z osádky se nezachránil.

Dosud není spolehlivě objasněna příčina havárie. Četnická relace sice uvádí, že letoun byl sestřelen dvěma hloubkaři, ale v Evropě ten den byla uznána pouze dvě vzdušná vítězství (shodou okolností obě nárokovaná piloty 9. USAAF), avšak vždy v prostoru ležícím za hranicemi českých zemí: první (údajně dvouplošník Fokker D-VII) tři kilometry severně od Eibenstocku v Sasku (395. peruť 368. stíhací skupiny) a Ju 88 (353. peruť 354. stíhací skupiny) čtyři kilometry východně od Regensburgu, tj. 160, resp. 225 kilometrů od Velkého Oseka. I když vezmeme v úvahu možnou navigační chybu, stále je velmi nepravděpodobné, že šlo o popsanou událost.

Oba pánové mají odlišné hypotézy ohledně příslušnosti letounu:

1. Hypotéza Michala Plavce, k níž se přikláním i já: Letoun s kódovým označením T2+AH patřil štábu skupiny dálkového průzkumu č. 3 (Stab/FAG 3) či některé z jeho podřízených jednotek – např. 1(F)/122

2. Hypotéza kornela: Letoun patřil spíše narychlo sestavené Gruppe Herzog, která měla za úkol zásobovat obklíčené německé jednotky ve Vratislavy. Kornel současně zpochybňuje věrohodnost svědecké výpovědi citované v Plavcově knize tykající se rozpoznání letounu. Podle M. Plavce však Gruppe Herzog v inkriminovaném dni neměla ve výzbroji jediný Ju 188.

  1. kornel
    29. srpna 2006 (04:39)

    Filipe, i z nevěcné diskuse je třeba vypichovat to podstatné. V první řadě jsem reagoval na tvrzení, že stroj byl od FAG 4. A současně jsem psal, že z knížky není jasdné, odkud pan Plavec převzal údaj o typu letounu (zdálo se, že od pamětníka). Dále jsem se věnoval kódovému označení, které samo o sobě spíše ukazuje na Gruppe Herzog. Ale současně jsem jasně napsal: „Pokud to má (míněno p. Plavec)z četnické relace, tak do úvahy připadá jen FAG 3 (měla je ve výzbroji).“ A protože ten údaj skutečně pochází z četnické relace, hovořit teď o dvou hypotézách je už jaksi pasé. I když určité pochybnosti samozřejmě přetrvávají. BTW: Prostřednictvím několika lidí jsem dostal xerokopii onoho četnického záznamu. Příslušné místo rozpito vůbec není (!) a zápis je navíc psán tak úhlednou rukou, že k jeho přečtení nejsou zapotřebí žádné speciální „paleografické“ znalosti. Zcela jednoznačně je tam uvedeno: „Flugzeug Ju-188 F1 T2 AH.“ Ty četníci zkrátka znali nejenom typ, ale i verzi letounu! Tohle se mohli dovědět jedině od pilota, případně zjistit z nalezené dokumentace či snad výrobního štítku. Nic proti znalostem libických četníků (a potažmo příslušníků místní CPO), ale viditelný rozdíl v tomhle případě je snad pouze v osazení motorů…

  2. Jirka
    30. června 2007 (16:28)

    CílOK. Jde o to, zda-li to letadlo fakt padlo. To je první. Ostatní sou nyní snůšky …. Co dál se uvidí až se uvidí ano/ne. Dík. Jirka

  3. Petr Nesvadba
    28. října 2011 (21:58)

    Chci jen napsat,co jsem slyšel z vypravování svého dědečka Pavla Nesvadby,který bydlel v této době ve Veltrubech a pracoval ve Velkém Oseku na dráze.Nejsem vůbec odborník,jen fanda do letectví,ale pamatuji,jak mi jako malému klukovi vypravoval o sestřelení letadla JU 88 ve Vámi popsané situaci,kterou na vlastní oči viděl a popisoval detailně i jak letouzn po zásahu ztrácel svoji posádku ve vzduchu.Nepamatuji bohužel nic bližšího,byl jsem malej,ale ještě vypravoval něco o útoku hloubkaře na solo parní lokomotivu v oblouku na vjezdu do Velkého Oseka ve smyčce od Chlumce nad Cidlinou,kde byla zničena.Nevím rok,natož číslo lokomotivyDále utržkovitě o náletech na rafinerii Kolín a dopadú pum na Veltruby.No nevím,jestli by vás to zajímalo,můj otec je na živu,ten to zažil taky,možná že by něco i řeklJá jinak bydlím ve Stratově,to je malá ves u Lysé nad Labem.Zde havarovala stíhačka RA v.r.45.Pilot leží na místním hřbitově.Podle svědků,letadlo s hvězdicovým motorem ,snad LA-7,nebo LA-5FN,taky bych rád o tom věděl víc-no možná že jsem jen snílek.S pozdravem Petr Nesvadba

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

w

Připojování k %s