Úvodní stránka > Středočeský kraj > Čelákovice, 4. května 1945

Čelákovice, 4. května 1945

Díky J. Špačkovi, řediteli Městského muzea v Čelákovicích (okr. Praha-východ), jsem se dozvěděl o jednom mně dosud neznámém případu. Poslal mně totiž opis čelákovické kroniky z let 1940-1947, podle níž byly 4. května 1945 v půl druhé odpoledne v okolí města prostříleny čtyři lokomotivy. Přesné místo ani jejich identifikační údaje nebyly uvedeny. Stejně tak není tento útok potvrzen jiným zdrojem.

Hypotéza o tom, že ve skutečnosti došlo k tomuto útoku v nedalekých Úvalech až o den později (viz komentář M. Plavce), je, domnívám se, málo pravděpodobná. Je sice fakt, že ji obsahuje jedna ze vzpomínek na květnové povstaání v Úvalech, která byla zaznamenána v roce 1965 a zveřejněna v časopisu Život Úval v roce 2005: "Bylo to v sobotu 5. května 1945. Vracel jsme se po skončeném náletu na lokomotivy v nádraží z kanceláře k obědu…", ale městská kronika pouze zmiňuje, že občané na nádraží ukořistili zbraně z jednoho vlaku, který do Úval přijel od Českého Brodu, jak mi sdělil současný kronikář Vítězslav Pokorný.

Zdroj: Kronika města Čelákovic II. (1940-1947), s. 91

  1. Michal Plavec
    1. ledna 2007 (15:29)

    Zajímavé, nedávno se mi zase dostaly do rukou vzpomínky, v nichž je zmínka, že v sobotu 5. května 1945 došlo k hloubkovému útoku na nádraží v Úvalech. Možná je to posunuté a tyto události se staly ve stejný den. Vzdušnou čarou je to z Úval do Čelákovic coby kamenem dohodil 🙂

  2. Michal Plavec
    8. ledna 2007 (20:04)

    Můj komentář byl špatně pochopený: netvrdím, že došlo k záměně Čelákovic za Úvaly, ale že útočníkem mohl být v obou místech stejný letec. A to je velký rozdíl.

  3. 3. března 2007 (21:27)

    Dobrý den,můj otec našel na poli hned za naším barákem v Českém Brodě nábojnici z velkorážného kulometu…zajímalo by mě,jestli to může mít souvislost s útoky hloubkařů.Nikde jsem nenašel ani zmíňku o aktivitě hloubkařů nad Českým Brodem,ale z pole,kde byla nábojnice nalezena je dobrý výhled na trať,poraďte

  4. Filip
    16. března 2007 (11:25)

    Diky V. Pasovskemu za komentar. Znovu jsem prohledl sve poznamky a potvrzuji, ze k utoku v okoli Ceskeho Brodu doslo 1. dubna 1945, a to hned dvakrat: mezi Ceskym Brodem a Porocany a Ceskym Brodem a Uvaly (v obou pripadech, ktere postupne do blogu zaradim, kratce pred 14. hodinou).

  5. JEEP WILLYS MB
    8. listopadu 2007 (17:57)

    KotlářDOBRÝ DEN V ČELÁKOVICÍCH OPRAVDU 4.KVĚTNA ROZSTŘÍLEL KOTLÁŘ RAF LOKOMOTIVY. DĚDA MI O TOM VYPRÁVĚL.MĚL NA TUTO AKCI VZPOMÍNKU VE FORMĚ KULKY Z LETECKÉHO KULOMETU.TEN PILOT BYL ČERNOCH A STĚMI LOKOMOTIVAMI POKROPIL I DŮM VEDLE DNEŠNÍCH TS.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

