Úvodní stránka > Středočeský kraj > Cerhenice, 26. dubna 1945

Cerhenice, 26. dubna 1945

Ve stanici Cerhenice (okr. Kolín), na trati Praha-Kolín (kilometrovník 359.460), byly 26. dubna 1945 v 15.15 hodin vyřazeny střelbou z palubních zbraní z provozu dvě samostatné lokomotivy: č. 354.706 (výtopna Praha-Vršovice) a č. 464.024 (Praha-Smíchov), které mířily z Kolína do Prahy. Každá z lokomotiv inkasovala podle hlášení zdejších četníků asi dvacet zásahů. Útoku, při kterém nebyl nikdo zraněn, se měly zúčastnit čtyři letouny.

Zdroje:
Národní archiv, Zemské četnické velitelství Praha, karton. č. 904, inv. č. 7635/45
Národní archiv, fond Sbírka staničních kronik, karton č. 5, Cerhenice

  1. Jiří Melichar
    10. července 2008 (01:27)

    Co o tom vím ?Z vyprávění mého strýce, který celý průběh útoku viděl, se jednalo o stíhačku P-38 Lightning ( “ Dvoutrupá „), jejíž pilot nejprve mašinu přelétl , aby mohli lidé z mašiny utéci a pak ji v prostoru mezi stanicemi Cerhenice – Pečky útokem vedeným od hřbitova rozstřílel. Krom strýce celou „akci“ sledovali i němečtí(rakušáci)vojáci, kteří byli ubytovaní ve škole,která je blízko hřbitova. Strýc měl i „hilzny“ ,které sebral na poli pod hřbitovem, ale ty už se ztratily. Pamatuji si, jak říkal o prostřílených kolejnicích, že tomu nemohl uvěřit, že je to možný , aby to kulomet mohl tak čistě prostřelit.

  2. Miroslav Veverka
    21. února 2015 (22:09)

    Popisovaného útoku jsem byl očitým svědkem, bylo mi tehdy 17 let. Mohu potvrdit komentář Jiřího Melichara, naproti tomu úvodní text je nepřesný. Viděl jsem jeden letoun Lightning, nalétával od hřbitova. Také já jsem měl mosazné nábojnice, které jsem hledal v polích a viděl jsem rozstřílené kolejnice, ve kterých byly díry jako v másle. Jenom udávané datum 26. duben 1945 se mi nezdá. Muselo to být nejméně o 1 měsíc dříve. Celý duben jsem byl nasazen na zákopových pracích u Olomouce, odkud jsem se vrátil 30. dubna. Jsem mistní rodák.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

