Bývalý pilot Luftwaffe tvrdí, že sestřelil Saint-Exupéryho
Vypadá to, že to je pro média na celém světě událost: Bývalý pilot německé Luftwaffe Horst Rippert tvrdí, že 31. července 1944 zřejmě sestřelil Antoine de Saint-Exupéryho, autora Malého prince. Trosky jeho průzkumného letounu typu P-38 byly nalezeny v roce 2000 v moři nedaleko Marseille (viz detailní zpráva). Saint-Exupéry byl prohlášen za nezvěstného.
Francouzský deník cituje z Rippertovi knihy Saint-Exupéry – Poslední tajemství. "Nebyl jsem si jistý identitou pilota, jehož letadlo jsem sundal. Neviděl jsem ho. Celou dobu jsem doufal, že to nemusel být právě můj oblíbený spisovatel. Ale vše tomu nasvědčuje," napsal 88letý Rippert.
Tato informace není úplně blesk z čistého nebe, jak by se na první pohled mohlo zdát – viz příslušné heslo ve Wikipedii.
Bouřlivá diskuse se rozpoutala v mnoha fórech – kromě Michalem Plavcem citovaného 12 O’Clock High! – také např. na Válka.cz nebo na Feldgrau.net.
Video (s francouzským komentářem)
Ví se, kolik letadel sestřelil AdS-E? V jeho životopisech to nikde není – ale když se tak zuřivě bral o to, aby mohl dělat válečného pilota, určitě se mu pár letadel sestřelit taky podařilo.Jak je to v evangeliu: Kdo mečem zachází, mečem schází.
Nick Beale, expert na leteckou válku ve Středozemí, tuto verzi zpochybňuje.Vizhttp://forum.12oclockhigh.net…335
to: MarAntoine de Saint-Exupéry létal v roce 44 na neozbrojené verzi P-38(přesněji F5)v roce 1940 sice létal na Blochu 174, který byl ozbrojen, ale jak je logické prioritním úkolem byl průzkum. Hodnota, nebo lépe řečeno přínos bojového pilota, není jen otázkou kolik má sestřelů. Spousta pilotů – i stíhacích nedosáhla ani jednoho a přesto svůj díl odvedli, jen o sestřelech narozdíl od Šturmoviku, to opravdu v reálu nebylo:-)
RippertNo vidíte, a před deseti lety pan Rippert ve svých pamětech napsal, že nic nenasvědčuje tomu, že Exuperyho sestřelil. To téma ho trápilo už v 50. letech.
Pan Exupery byl sestřelen při uskutečnění průzkumné mise, která byla provedena nad rámec počtu operačních letů, které mu byly administrativně povoleny. Při předcházející misi (poslední z počtu administrativně povolených), zadaný průzkumný úkol nesplnil. Vyvolané filmy z kamer, totiž zobrazovaly především území severní Itálie a nikoliv jižní Francii, kam měl pilot podle zadání letět. Pravděpodobnou příčinou špatné orientace, mohl být kyslíkový dluh, působící na lidský organismus ve velké výšce. I přes tehdy moderní výstroj letounů Lightning, tento jev nebyl výjimkou. Exupéry velmi těžce nesl neúspěch. Přál si zapojit se do válečného úsilí spojenců a podobnou tečku za ukončením operační činnosti si sotva představoval. Zvláště, když předtím musel vynaložit veliké úsilí, aby jemu, osobě VIP, bylo povoleno operačně létat nad Evropou, především však nad rodnou Francií. Ještě dříve, než bylo nadřízeným stupněm velení, administrativně provedeno ukončení jeho operační činnosti, Exupéry si ve své jednotce vynutil ještě jeden operační let. Byl to z jeho strany risk. Stačilo aby přiletěl někdo z velení a bylo po jeho snažení. V noci před letem, ve svém ubytovacím prostoru, vůbec nerozestlal lůžko a ventiloval vnitřní napětí literární tvorbou – psal (rozepsána byla, a nedokončena zůstala…Citadela). Ráno Saint Exupéry vzlétl a zřejmě i správně našel zadaný prostor aby jej kamery vyfotografovaly. Cestou zpět si pravděpodobně vybral zpáteční kurs, který jej vedl přes místa, spojená se vzpomínkami na své mládí. A tam došlo k osudovému setkání s německými stíhači…