Úvodní stránka > Plzeňský kraj > Aktualizováno: Exploze zasaženého vagonu vymrštila lokomotivu z kolejí

Aktualizováno: Exploze zasaženého vagonu vymrštila lokomotivu z kolejí

UK vlajka English version Updated: A locomotive thrown away by explosion in a strafing run

Zatímco hloubkový útok obvykle skončil proděravěním parního kotle, v Kaznějově (okr. Plzeň-sever) byli svědky ojedinělého případu totálního zničení lokomotivy.

Dne 18. dubna 1945 byly v 18.15 ve zdejší stanici opět zasaženy stejné tři lokomotivy jako o den dříve – 534.029, 534.066 a 524.0104 (dvě poslední jmenované příslušely k plzeňské výtopně) a s nimi také nákladní vagon München G 7188. Následná exploze ložené munice katapultovala lokomotivu č. 534.029 do vzdálenosti šedesáti metrů! Zde zůstala podle železničního badatele Miroslava Petra až do svého sešrotování, k němuž došlo někdy po skončení války [2]. Jiný autor tvrdí, že lokomotiva byla u ČSD zrušena až v roce 1948 [3].

Na dvou unikátních fotografiích z kaznějovské městské kroniky (děkuji za ně Pavlu Spěvákovi; jak jsem zjistil dodatečně, ve skutečnosti jsou kopiemi, originály byly přiloženy ke staniční kronice), které zachycují následky útoku, vidíme rovněž odtržený kotel, jak správně napsal J. Bek (a ostatně to potvrzuje i staniční kronika; [4]).

Kaznejov 18. dubna 1945

Kaznejov 18. dubna 1945

Tím výčet škod není zdaleka u konce. Shořely také dva vagony (G 123869 MÁV a Kassel G 2999), údajně s výstrojí pro tankovou divizi Wiking. Tlaková vlna odnesla střechu skladiště zboží, smetla střešní tašky z přijímací budovy, její stěny popraskaly a všechna okna byla vytlučena. O něco lépe dopadlo mnoho obytných domů v obci. Zcela rozbito bylo stavědlo č. 1 a odjezdové návěstidlo č. 2. Tereza Kožíšková, která se ukryla v přijímací budově, byla zraněna.

Na místě výbuchu (kilometrovník 25.9 až 26.0) vznikl kráter, a tak koleje č. 1, 2, 3 a 4 zůstaly nesjízdné. Provoz ve stanici musel být zastaven proto nejméně na 24 hodin, teprve druhého dne v 19.50 bylo možné použít kolej č. 3, ale jen provizorně – rychlost vlaků musela být výrazně omezena.

Ochranu pracovních čet nasazených v Kaznějově měl zajistit obrněný vlak s flakem vyslaný z Kaštic u Podbořan, ale nakonec nedorazil – byl totiž nedaleko Jesenice napaden – jak jinak – hloubkaři…

Zdroje:
1. Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 1380-45
2. PETR, Miroslav. Pětačtyřicátý rok v jihozápadních Čechách. Železničář [online]. 2005, č. 17 Dostupný z WWW:
<http://www.cd.cz/static/old/NEW/TCD2005/5_1745rok.htm>.
3. MOTYČKA, Josef. Parní lokomotivy ČSD [5]. Praha : Corona, 2001, s. 44
4. Národní archiv, fond Sbírka staničních kronik, karon č. 25, inv. č. 503, Kaznějov (za opis děkuji J. Vladařovi)

Rubriky:Plzeňský kraj
  1. 15. dubna 2008 (23:27)

    KaznějovFotografie jsou obě nepříliš kvalitní, ale troufl bych si tvrdit, že zachycují jen jednu lokomotivu. Tendr zůstal u vlaku a lokomotiva se rozletěla na dvě velké části. Jeden velký díl je rám s pojezdem a na jeho předním části je dýmnice(přední část kotle s komínem, je to logické, dýmnice je k rámu pevně připevněna šrouby a spojení s kotlem samotným u přední trubkovnice pevnostně výbuch nevydrželo. Na druhé fotografii je obrácený kotel bez dýmnice i s oplechováním, je vidět pokroucený nožní rám kotle, odkalovací ventily. Zadní část kotle je totiž relativně volně položena kluzně na zadní části rámu, aby mohla dilatovat vzhledem k roztažnostikotle. Na vysvětlenou, při expolozích kotlů, ke kterým během provozu také docházelo, obvykle vinou obsluhy, kotel letí vzduchem před lokomotivu vpřed díky uchycení v přední části.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s