Úvodní stránka > Středočeský kraj > Aktualizováno: První těžký nálet na Rakovník

Aktualizováno: První těžký nálet na Rakovník

Černý den zažily 20. dubna 1945 železniční stanice a výtopna v Rakovníku.

Po útoku hloubkařů, který začal ve 13.25 hodin, zůstalo sedm nepojízdných lokomotiv: jedna (434.2276) u nákladního vlaku č. 10177, který se nacházel ve stanici, a v obvodu výtopny dalších šest: 264.141, 264.142, 354.022 (nikoliv 254.022, jak jsem v původním textu napsal a jak mě opravili G. Höhn a J. Vančura), 77 326, 434.0335 a 354.0126. S výjimkou č. 434.0335 a 77 326, které patřily slovenským, resp. německým drahám a shodou okolností se dostaly ve válečné vřavě do Rakovníku, uvedené lokomotivy příslušely zdejší výtopně.

Tři lokomotivy (324.116 a 310.048 – výtopna Rakovník, 52 5379 – německé dráhy) a sedm motorových vozů (M 130.134, M 130.153, M 232.003 a M 232.020 – kmenová výtopna Plzeň, odstaveny v Rakovníku; M 130.224, M 130.225 a M 130.255 – kmenová výtopna Rakovník) střelám hloubkařů také neunikly, ale prohlídka nepotvrdila vážnější poškození.

Rovněž byl zasažen velkých počet osobních a nákladních vagonů a několik budov a telefonní spojení bylo přerušeno. Těžké zranění utrpěli dva důlní zaměstnanci (Bergwerk v originálním znění, snad nejde o záměnu s Betriebswerk – výtopna) – Petr Bezpalka a Karel Urban.

Útočící jednotkou byla zcela nepochybně 395. peruť 368. stíhací skupiny 9. letecké armády. Její piloti, konkrétně čtveřice vedená 2nd Lt. Gradonem E. Mongarem, po návratu na základu nahlásili, že v Rakovníku spatřili 13 až 15 lokomotiv, z toho několik bez páry, vlak s dvaceti vagony a dalších asi 100 odstavených vagonů různého typu.

Celkově nárokovali zničení čtyř a poškození pěti lokomotiv. Na tomto skóre se podíleli poručíci Helmut F. Onusseit (1+1), Lawrence Marsch (2+1, navíc po salvě jeho kulometů byl zapálen jeden krytý nákladní vagon), William R. Ponton (0+2) a G. Mongar (1+1).

Zdroje:
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 1380-45
Air Force Historical Research Agency, GP-368-HI, Opsflash of Mission No. J29-4, 20 April 1945, 368th Fighter Group – 395th Fighter Squadron
VANČURA, Josef. Osobní sdělení, 6. září 2009

  1. Frigo
    10. února 2007 (22:18)

    Nálet na lokomotivy v RakovníkuDobrý den,dovolte několik údajů k poškozeným lokomotivám v Rakovníku.434.2276 – vyrobila lokomotivka Wien Floridsdorf; v.č.2478/r.v.1917; u kkStB označena jako 170.616; u ČSD jako 434.0243. V roce 1939 byla rekonstruovaná a u ČSD ozn. 434.2276. Ve válce byla pod správou BMB/ČMD. Vyřazena z provozu od ČSD v r.1970.264.141 – lokomotivka Wiener Neustadt; v.č. 4467/r.v.1902; u kkStB jako 10696, po r.1905 ozn. 106.96; u ČSD 264.141; ve válce byla pod správou BMB/ČMD; vyřazena v r.1948.264.142 – lokomotivka Wiener Neustadt; v.č. 4468/r.v.1902; u kkStB jako 10697, po r.1905 jako 106.97; u ČSD 264.142; ve válce byla pod ČMD/BMB; vyřazena v r.1948.254.022 – ?? taková lokomotiva u ČSD nikdy nejezdila. Možná se jednalo o stroj 354.022. Jehož data jsou: lokomotivka StEG, v.č.3233/1905; u kkStB 229.34; u ČSD 354.022; za války BMB/ČMD; pak ČSD 354.022. Vyřazena z provozu v r.1952. 77 326 – výrobce Českomoravská-Kolben a.s. Praha Libeň; vyrobena koncem roku 1925; v.č. 1058; uspořádání 2’C1′ p2t.Ze životopisu:Označena z výroby u ČSD jako 354.198;->’39 DRB 77 326->’45 ČSD 354.198Vyřazena ke dni +07.09.1970. To znamená, že byla po náletu opravena a vrácena do provozu. Jezdila ještě 25 let poté.434.0335 – pův. 170.821; nebyla z PČM Praha. Blíže zatím nevím.354.0126 – lokomotivka Wien Floridsdorf, v.č.2297/r.v.1916; u kkStB označena jako 229.214; u ČSD 354.0126; ve válce u ČMD-BMB; po roce 1945 u ČSD jako 354.0126; z provozu vyřazena v r.1953.324.116 – bližší údaje zatím neznám.310.048 – lokomotivka Wiener Neustadt; v.č.4062/r.v.1898; dodána na trať Rakonitz – Mlatz (Rakovník – Mladotice) pod ozn. 19731; u kkStB 97.131; u ČSD 310.048; po r.1947 skončila v cementárně KDC Králův Dvůr. 525.379 – bližší údaje zatím neznám.Pozdravuji,ing.Gustav Höhn

  2. Vančura Josef
    14. dubna 2008 (22:45)

    20.4.1945 RakovníkLokomotivní řada 525.379 neexistuje, správně má být DRB 52 5379. U německých lokomotiv se nepíše v označení tečka. Rakovník byl v roce 1945 „přecpán“ cizími lokomotivami. Z útoku hloubkaře na depo existuje serie fotek (od přiblížování letounu od lesa až po tekoucí vodu z prostřílených lokomotiv v depu). Negativy jsou v museu či archivu v Pardubicích.

  3. Vančura Josef
    14. dubna 2008 (23:20)

    20.4.1945 RakovníkLokomotivy řady 324.1 (KkStB 56) patřily spolu s 324.2 (KkStB 59) k typickým lokomotivám na vozebních ramenech Rakovníku a Zdic; hlavně obbsluhovaly trať Rakovník-Beroun-Zdice-Protivín (zjednodušeně řečeno). Jmenovaná 324.116 byla zrušena v Rakovníku v roce 1949 (rušící protokol č.j.73 350/49).

  4. Drzoun
    7. listopadu 2008 (18:05)

    Velký díkDíky za dokonalé informace,jsem rád že jsou u nás takto nadšení lidé.

  5. petr.barchanek
    20. září 2009 (19:35)

    Článek v časopiseČlánek o jednom z náletů na Rakovnickou výtopnu včetně dobových fotografií hořící výtopny s lokomotivou 354.0 v popředí a nalétávajícího Thunderboltu otisknul časopis Rozlet (předchůdce Letectví a Kosmonuatiky) někdy v roce 1945-1947.

  6. Petr Barchánek
    2. října 2009 (19:35)

    Konkrétně jde o Rozlet č. 19 ze 7.května 1947, strana 3.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s