Úvodní stránka > Středočeský kraj > Aktualizováno: Šest prostřílených lokomotiv v Berouně

Aktualizováno: Šest prostřílených lokomotiv v Berouně

Dne 19. dubna 1945 mezi 8.30 až 9.10 hodin hloubkoví letci postřelovali nádraží v Berouně.

U lokomotivy č. 365.013 v čele osobního vlaku č. 602 bylo napočítáno celkem 117 a pochopiteně nemohla pokračovat v jízdě. Všechny vagony byly poškozeny. V jednom z nich – BCe 2-21231 – jeden cestující zahynul, tři byli težce zraněni a jeden lehce.

Tím zdaleka nebyl účet tohoto útoku uzavřen. U vlaku č. 5854 byla vyřazena z provozu lokomotiva č. 375.022 a stejně dopadly další čtyři stroje: 412.004, 324.219 (obě z výtopny Beroun), 354.7113 (výtopna Praha-Smíchov) a 486.004 (výtopna Plzeň; původně ve správě slovenských drah) u vlaku č. 619, který stál na seřaďovacím nádraží. Škody utrpěly také staniční budova, skladiště a knihkupectví.

Zdroj: Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 1380-45

  1. 15. dubna 2008 (14:31)

    17.4.1945 BerounO 4. hodině ranní byl Beroun osvícen svazkem amerických bombardovacích letadel, který za několik minut bombardoval Plzeň. V 10.hod dopoledne hloubkoví letci zaútočili na osobní i seřad. nádraží v Berouně, přičemž prostříleli 6 lokomotiv, střechu dopravní budovy v seřad. nádraží, střechu na výtopně, útulek točnářů a uhlířů, střechu skladiště a dopravní budovy. Po náhlém odletu skupiny hloubkařů se ihned objevily americké bombardéry a silným bombardováním ničily Beroun. Poškozena byla trať mezi osobním a seřad. nádražím, budova a remisy výtopny, kolejiště pražského zhlaví na seřad.nádraží, silniční most přes trať vedoucí do obce Jarov (u stavědla č.II.). Na Beroun shozeno 460 bomb, z toho na drážní objekty 174, přímo do kolejí 32 bomb, poškozeno nebo zničeno 14 výhybek. Hlavním cílem náletu na dráhu byl most vedoucí přes Berounku na trati Beroun-Rakovník. Přes blízké zásahy na obou předmostí most zůstal nepoškozen. Puma, která zasáhla hlavici pilíře nevybuchla. na obnovovací práce nasazeno 224 lidí a druhý den t.j. 18.4.1945 byla trať Beroun-Zdice zprovozněna po jedné koleji. Další rekonstrukční práce neustále rušili hloubkoví letci. Při případném dalším náletu měli službu konající zaměstnaci, rodiny bydlící na nádraží i cestující odjet připravenou vlakovou soupravou k hradlu Tetín a zde se ukrýt ve skalách.

  2. 15. dubna 2008 (14:48)

    29.4.1945 BerounDne 29.4.1945 byl Beroun znovu napaden hloubkovými letci. Ve 12.20 hod. hloubkaři kromě kulometné palby shodily 16 trhavých bomb (velmi účinné proti živé síle), které si našly v přeplněném nádraží svoje oběti. V té době se v seřad. nádraží nacházely vojenské transporty s maďarskými a německými vojáky. Bilance útoku hloubkařů: 8 vojáků zabito, 25 vojáků zraněno, 19 koní zabito, poškozeny všechny koleje kromě 1.,2.,101. a 137. Traťmistr Chaloupský zraněn. Požárem zničeny či poškozeny vagóny i zásilky.

  3. 15. dubna 2008 (15:17)

    30.4.1945 Beroun30.4.1945 hloubkaři ve 14.00 hod. opět napadli osobní nádraží v Berouně a shodily 4 trhavé bomby. Dopadly přibližně na střed kolejiště. Tlaková vlna výbuchu odražená od skály zničila dopravní a obytné budovy, poškodila vodárnu, vozovku, konsum, strážní domek č.32,skladiště traťmistra, hradlo č.I. a č.II., útulek posunovačů, vodárnu u řeky. Koleje č.1,2,3,5,7,9 a 11 byly výbuchem přerušeny nebo zataraseny zničenými vagóny. Zařízení dopravních kanceláří k nepopsání zničeny, přeházeny a zasypány úlomky zdiva a prachem malty. Byty zaměstnanců ve stanici poničeny, bez oken (včetně rámů), nezpůsobilé obývání. Doprava byla možná pouze do Rakovníku a do Prahy přes Dušníky (dnes Rudnou u Prahy). Ostatní tratě byly americkým letectvem přerušeny.

  4. 15. dubna 2008 (15:28)

    4.4.1945 Beroun4.4.1945 již od ranních hodin byly tratě v okolí Berouna neustále napadány hloubkaři. Zvláště úsek trati Beroun-Zdice nemělo význam provozovat. Někteří železničáři nepřišli do zaměstnání a zbytek odešel do krytu „Na Grossovně“.Od Rakovníku přes Beroun ku Zdicím se pohybovala silná kolona Vlasovců, neustále ostřelována hloubkaři. Pro velmi silné ztráty Vlasovci vytýčili souhlasné signály a hloubkaři je přestali kolem 10.hodiny napadat.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s