Úvodní stránka > Praha > Aktualizováno: Radotín, 30. dubna 1945

Aktualizováno: Radotín, 30. dubna 1945

Dva prameny – kronika Radotína a služební kniha tamějších četníků – zaznamenaly útok hloubkařů na osobní vlak (pravděpodobně v dopoledních hodinách) 30. dubna 1945.

Kronika navíc upřesňuje místo, kde se útok odehrál: naproti měšťanské škole (v Loučanské ulici, nedaleko železničního mostu; dnes zde sídlí Gymnázium Oty Pavla). O život přišla Růžena Humhalová z Dobřichovic, tři další cestující byli zraněni.

V Radotíně rovněž explodovaly čtyři pumy – dvě z nich v místech označených v kronice u vápenky a u Mervartů. Vápenka (přesněji cementárna) se v té době (a tento stav platil do 60. let) nacházela na konci dnešní Prvomájové ulice (směrem k žel. podjezdu), firma bratří Mervartových zhruba v prostoru ohraničenému dnešními ulicemi Vrážská, U Jankovky, Věštínská. S výjimkou vytlučených oken žádné jiné škody nebyly způsobeny.

Cementárna v Radotíně
Pohled na cementárnu od nádraží ve 30. letech minulého století (Foto archiv Letopisecké komise Radotín)

Podle staniční kroniky hloubkaři během několika minut "ulovili" v Radotíně nebo u Radotína ve stejný den (aniž by však bylo uvedeno konkrétní datum) další dvě lokomotivy: jednu přímo na nádraží a druhou v čele vlaku jedoucího od Smíchova. Toto tvrzení vzbuzuje jisté pochybnosti, neboť je nelze ověřit v jiném zdroji (především mám na mysli citovanou služební knihu četnické stanice).

Zdroje:
Státní oblastní archiv v Praze, fond Sbírka staničních knih četnictva, inv. č. 990, Radotín 12. 7. 1944-30. 11. 1946, zápis č. 247
Městská část Praha 16, Kronika Radotína, s. 211
BINHACK, Petr. Osobní sdělení z 13. 5. 2010
Národní archiv, fond Sbírka staničních kronik, karton č. 46, inv. č. 967, Radotín (za opis děkuji J. Vladařovi)

Rubriky:Praha
  1. 15. června 2010 (16:35)

    Kotláři u RadotínaV období Březen/Duben 1945, byl kotláři prokazatelně napaden v úseku Velká Chuchle – Radotín (pod Lahovskou – Dnešní Staropramen) vojenský železniční transport. Nemám sice k tomu žádné podklady a opírám se o informace potvrzené z několika zdrojů.Na tomto úseku byla hloubkaři napadena lokomotiva s transportem vojáků Vlasovovy Armády. Vojáci i vlakový personál stačili z vlaku vyskákat (nevím zda se ještě ctila první rána podél). Vlak pak zničil druhý útok. Při třetím útoku zaútočil hloubkař na povozy jedoucí po dnešní "Výpadové" tedy směrem k lokomotivě. Napadeny byly: jedno kravské spřežení a koňský povoz. Na kravském spřežení jel děda s mou ještě 3letou tetou. Seskákali s povozu a střelba minula je i krávu, povoz byl rozštípaný. Kousek odtud se německý kočí odmítl chránit v příkopu, koně se při střelbě splašily a pokud si to dobře pamatuji vyprávění zlomil si vaz.Několik vojáků ROA zběhlo a ukrývalo se dva dny v našem statku. Děda je pak předal našim "odbojářům", kteří je měli odvést do Brd k partyzánům, ale cestou je zřejmě udali. (Nechápu, na konci války). Jestli šlo o vojáky ROA dislokované na Pražském Smíchovském nádraží netuším. Datum ale dělá taky problém. Typy letadel nedokáže dnes nikdo popsat.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s