Úvodní stránka > Plzeňský kraj > Aktualizováno: Před deštěm kulek se ukryl za dubem

Aktualizováno: Před deštěm kulek se ukryl za dubem

"Od situace, kterou jsem zažil 20. dubna 1945 pod naším památným dubem, rostoucím na našem poli pod Březinou, uplynulo už 62 let," napsal do Rokycanského deníku V. Kroc z Březiny (okr. Rokycany). "Brzy ráno toho dne jsem šel sít řepu na pole u dubu. A v půl osmé jsem uslyšel burácení motoru amerického hloubkaře, letícího nízko od Volduch."

"Ve stejném čase vezla parní lokomotiva osobní vlak od Plzně. Pasažéry byli dělníci z noční směny Škodovky a další cestující ze Stupna, Radnic a okolních obcí. Když ji hloubkař spatřil a zahájil kulometnou palbu do parního stroje, byla lokomotiva na trati mezi Dolním a Horním Stupnem (tj. mezi současnou zastávkou Dolní Stupno a stanicí Stupno na trati Chrást u Plzně-Radnice – pozn. Filip)."

"Viděl jsem, jak z vagonů vyskakují lidé a prchají po náspu do luk, aby se zachránili. Dozvěděl jsem se, že nikdo nebyl zastřelen, jen mašinfíra pan Král z Vranova měl ustřeleny dva prsty. Já se v tom okamžiku ukryl pod náš památný strom, říkalo se totiž, že se střílí i po lidech pracujících na polích. Spadané měděné nábojnice po střelbě hloubkaře, které jsem našel na poli, mám ještě schované."

Pokud místo, čas a datum odpovídají skutečnosti, šlo by o útok, který nebyl v žádném z hlášení, kterém jsem kdy prohlížel, uveden. Nelze vyloučit případ, který je zaznamenán ve staniční kronice s datem 26. dubna 1945. Podle jízdního řádu by připadal v úvahu vlak č. 4301, který byl vypravován z Chrástu v 7.17 hodin.

  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

