Úvodní stránka > Nezařazené > Aktualizováno: I pro zkušené piloty útoky na pozemní cíle znamenaly velké riziko

Aktualizováno: I pro zkušené piloty útoky na pozemní cíle znamenaly velké riziko

V článku o havárii letounu P-47 Thunderbolt u Trhanova 30. dubna 1945 a smrti jeho pilota 1/Lt Virgila P. Kirkhama na webu Vojsko.net (viz http://www.vojsko.net/index.php?clanek=osobnosti/kirgham) Kun@ napsal, že „… dnes už se nedozvíme zda nezkušený pilot špatně odhadl výšku vysokých lip v aleji u trhanovského zámku, nebo zda jej zasáhla některá z německých střel.“

Podle autorů knihy Poslední akce 1/Lt Kirkham padl při své 85. akci, čili žádným nováčkem rozhodně nebyl. Navíc je třeba vzít rozhodně v úvahu, že útok na pozemní cíle vždy představoval pro pilota (bez ohledu na to, zda měl nebo neměl zkušenosti) velké nebezpečí vyplývající z toho, že se musel snést doslova pár metrů nad zemí. Nešlo jen o flak, ale také o vrcholky stromů, dráty elektrického vedení, ostatní útočící letouny, exploze vlastních pum, exploze zasaženého cíle apod.

Jen doplním, že podobné havárie nebyly ojedinělé – např. Francis S. Gabreski, jedno z největších amerických es v Evropě, musel nouzově přistát poté, co zavadil vrtulí či křídlem (!) o zem u letiště nedaleko Koblenze v Německu. Nelze se tomu divit, když stíhači – ve snaze dosáhnout co nejpřesnější střelby – se snášeli doslova až do několikametrové výšky… Zdráhal bych se tomu věřit, kdyby následující snímky z fotokulometů nebyly autentické.

Útok na letiště nízko nad zemí

Útok na vlak nízko nad zemí
(Foto: Dokumentární film The Fight for the Sky: Our Fighter Pilots versus the Luftwaffe in Western Europe 1945)

Přidávám určitě jeden z nejznámějších záběrů dokumentujících riziko, kterému museli čelit piloti stíhacích bombardérů: Capt. Raymond M. Walsh ze 406. stíhací skupiny prolétává ohnivou koulí, v kterou se proměnilo vozidlo zasažené kdesi v Normandii v roce 1944. 1/Lt. Walsh byl 21. června 1944 povýšen na kapitána s účinností od 7. června 1944 poté, co sestřelil 18. června 1944 německou létající bombu V-1.

Capt Walsh
Foto: National Archives and Records Administration

Jiný příklad: Z útoku na letiště a železniční dopravu v Sasku 21. května 1944 se vrátily tři poškozené P-51 ze 339. stíhací skupiny, které ve vysoké rychlosti zpřetrhaly elektrické vedení. Jeden z letounů musel být nakonec odepsán. Žádný z pilotů (1/Lt Harry, 2/Lt Everett a 1/Lt Fiorito) nebyl zraněn.

Zdroje:
FOUD, Karel, KRÁTKÝ, Vladislav, VLADAŘ Jan. Poslední akce : Operace amerického a britského letectva nad územím Čech v dubnu a květnu 1945. Plzeň : Nava, 1997, s. 142
339th Fighter Group : A History in words and photographs. 2nd ed. Nashville (Tenn.) : Turner Publ., 2000, s. 16
The 513th Fighter Squadron. In 406th WWII Fighter Group [online]. [cit. 03-22-2010]. Dostupný na WWW: <http://406thfightergroup.org/513th-p6.php&gt;
CULL, Brian. Re: V-1 bombs shot down by U.S. Air Force. In 12 O’Clock High! [online]. Zveřejněno 23. 3. 2010 [cit. 2010-03-23]. Dostupný z WWW: ‹http://forum.12oclockhigh.net/showpost.php?p=103964&postcount=7&gt;.

Rubriky:Nezařazené
  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s