Úvodní stránka > Z jiného soudku > Aktualizováno: Podařilo se nalézt trosky Fw 190 sestřeleného v letecké bitvě 24. srpna 1944

Aktualizováno: Podařilo se nalézt trosky Fw 190 sestřeleného v letecké bitvě 24. srpna 1944

V pátek 13. května 2011 se u obce Otín uskutečnil výkop dopadového místa německé stíhačky Fw 190, která byla sestřelena v průběhu letecké bitvy nad Jindřichohradeckem dne 24. srpna 1944.

Bylo obrovským štěstím, že se letoun zabořil do měkkého terénu v blízkosti menšího rybníka. Přesná poloha trosek byla dne 9. dubna zaměřena magnetometrem a měření ukázalo silnou koncentraci kovu v prostoru sotva znatelné prohlubně.

První trochu větší trosky letounu se objevily v hloubce přibližně jednoho metru ve chvíli, kdy začal být silně cítit zápach leteckého benzinu, který výkop provázel až do konce. Poté se již nacházely stále zajímavější fragmenty stroje, kterých rychle přibývalo. Jako poslední byl z hloubky pěti metrů vytažen reduktor vrtule. Díky bahnu nebyly železné díly po téměř 67 letech takřka vůbec zkorodované!

Fw 190 u Otína
Největším objevem je nález žluté linky na zmačkané zadní části trupu značící příšlušnost k II. Gruppe JG 300 a její 6. letce, což lze v podstatě považovat za nepřímou identifikaci Engstova letounu, jelikož druhý kandidát Kaiser byl ze 7. letky (bílá barva).

Fw 190 u Otína
Kulomet MG 131 ráže 13 milimetrů (nad ním je zadní část kanonu MG 151 ráže 20 milimetrů)

Fw 190 u Otína
Podvozková noha

Fw 190 u Otína
Pancéřování

Fw 190 u Otína
Nosník křídla

Fw 190 u Otína
Tlakoměr kyslíku

Fw 190 u Otína
Úhel klapky

Fw 190 u Otína

Fw 190 u Otína

Fw 190 u Otína

Fw 190 u Otína

Fw 190 u Otína

Všechny nalezené zbytky stroje byly odvezeny k odbornému očištění do Muzea Jindřichohradecka a stanou se nejzajímavější součástí trvalé expozice letecké bitvy, která zde bude otevřena dne 11. 11. 2011.

Podrobnější informace jsou postupně zveřejňovány v diskusním fóru Letecká válka nad Československem.

Jiří Šašek

  1. ing. MUSIL
    17. května 2011 (11:40)

    Propagace fašismuCelé mi to připadá jako propagace fašismu. Proč ? Proč chce někdo kontaktovat syna fašisty, který vraždil naše lidi ? nebylo by logičtější pátrat po tom udatném muži od US AIR FORCE, který tuto bestii sundal ? Podle mne ano. Podle těch, co lezou skopčákům do řiti ne. ing. Josef Musil

  2. Jiří Šašek
    17. května 2011 (12:15)

    SplněnoVážený pane inženýre,shodou okolností rodinu palubní střelce USAAF, který Engstův letoun podle výpovědi 2/Lt Lewise Price sestřelil a vzápětí zahynul u obce Vlčice, jsem po náročném bádání kontaktoval před 2 lety a o všem je informoval. Oni mi na oplátku poskytli jeho fotky a další materiály. Co víc, Engstova dávka zřejmě zabila oba piloty, poručíky Jamese a Maloneye, a i jejich rodinné příšlušníky se mi před půl rokem podařilo kontaktovat a jsou rovněž o všem informováni. A aby jste byl úplně klidný, celkem se nám podařilo navázat kontakt s asi 40 americkými účasníky bitvy nebo jejich rodinami a pouze se 3 německými, takže doufám, že na základě těchto údajů vezmete své vyjádření zpět.

  3. 17. května 2011 (13:03)

    Nepochopení…On tam bohužel pan inženýr asi za každou cenu hledá něco, co tam zjevně není.Tady přeci vůbec nejde o ideologii, natož tak zvrácenou jako fašismus / nacismus.PS: Gratulace k parádnímu nálezu!

  4. 17. května 2011 (13:40)

    Otin FW-190Všude ve světě se letadla ..a jejich vraky hledají bez ohledu na to ..komu patřil je to prostě novodobé pátráni po střípkách historie a jejich objasnění tak jaká propagace nacismu ??? Ono se i v bývalém CCCP hledají německá ale třeba finská letzadla zbytešně moc emocí Jarda

  5. mirotiro
    18. května 2011 (15:05)

    Pro pana MusilaPane inženýre, možná by jste se raději měl věnovat správcování IT sítě ve společnosti, kde pracujete, aby Vaši kolegové mohli využívat plnou podporu zázemí společnosti a nepsat tu o něčem, čemu evidentně nerozumíte. Do řitě bestiím nikdo neleze, německý stíhač byl vojenský pilot, ne bestie a i když bojoval na nesprávné straně, tak to byl člověk, který poslouchal rozkazy…

  6. Honza78
    19. května 2011 (08:14)

    Dopsání tituluMožná by nebylo na škodu k ing. dopsat podstatný titul v.ů.l. . . .

  7. Josef
    25. května 2011 (22:27)

    pan ing. v.ů.l. má pravděpodobně stále platnou legitku KSČ a netuší, že neplatí ! Dějiny se vždy odehrávali ze dvou stran a ne z jedné jak se on učil…..

  8. Roman Sušil
    1. června 2011 (13:31)

    Pro ing. MusilaVážený pane inženýre, lidé, kteří se problematikou leteckých bojů nad našim územím, ale i války jako takové zabývají, se logcky při svém bádání setkávají i s protivníky, proti kterým spojenci bojovali. A pokud chcete mít o jednotlivých událostech kompletní přehled, dost často se tito naši bývalí nepřátelé kontaktují. Ne všichni jsou vstřícní, někteří se bojí reakcí a jsou známi i ti, kteří porážku nacismu nerozchodili. Ale z osobní zkušenosti Vám mohu říct, že jsou i takoví, kteří si dobře uvědomují, že bojovali na straně zla, je jim to líto a dokáží se zato i omluvit. Prostě se narodili v zemi, za kterou museli jít bojovat, propaganda udělala své a ve své době věřili, že spravedlivě bojují za svou zem. Co dokáže dobře cílená propaganda udělat s lidem, s tím máme dlouholeté zkušenosti i tady, že ano, a není to tak dávno.Měl jsem v USA přítele, který tu u nás ve 44 roce vyskočil z B-17, a nedělalo mu žádný problém setkat se před 4 lety s německým stíhačem, který na jeho formaci útočil. Velmi zajímavé setkání plné emocí a akonec i slz. Přál bych Vám někdy něco podobného zažít, možná byste změnil svůj názor.A pokud chcete někoho nazývat bestiemi, já osobně bych k nim nejvíce přirovnal občany našeho státu, kteří za Němců byli jejich konfidenty a za Gottwalda posílali do vězení a i na smrt občany stejného státu, kteří se ‚provinili‘ tím, že za války místo dřepění za kamny utekli do zahraničí a bojovali proti fašismu. To byly a jsou pro mne bestie, které ve většině případů nikdo nepotrestal a ani nepotrestá.

  9. Ctibor Jablonický
    15. června 2011 (15:24)

    Bestie?Hubert Engst byl především voják. Je hloupé označovat ho bestií. Jinak se zcela ztotožňuji s názorem pana Sušila.Dodatečně panu Šaškovi gratuluji ke skvělému nálezu! 🙂

  10. Koty
    19. července 2011 (14:24)

    Pro pana Ing.Rozhodně je jisté že pro toho syna to nebyl nacistickej pilot, ale především OTEC, člen rodiny. A je smutné, když si toto člověk neuvědomuje.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s