Úvodní stránka > Jihomoravský kraj > Aktualizováno: Žár z hořícího vagonu s benzinem zkroutil kolej

Aktualizováno: Žár z hořícího vagonu s benzinem zkroutil kolej

Poprvé ve větším rozsahu udeřili hloubkaři v českých zemích 11. října 1944, a to konkrétně v okolí Brna. Podle hlášení brněnského policejního ředitelství z druhého dne zničili piloti z 31. stíhací skupiny 15. USAAF po 14. hodině devět německých letounů a poškodili sedm dalších těžce a dvanáct lehce na letišti v Brně-Slatině.

Je třeba dodat, že zpráva o činnosti spojeneckého letectva za 11. říjen 1944 (INTOPS Summary) zmiňuje útok na dvě jiné základny: v Prostějově a v neupřesněné lokalitě (přiložené souřadnice odpovídají prostoru asi 70 kilometrů jihovýchodně od Brna). Zde Američané nárokovali pouze po dvou zničených a poškozených strojů…

Ve 14.15 hodin byl zapálen jeden vagon s benzinem odstavený na zdejší železniční stanici a určený pravděpodobně pro slatinské letiště. Oheň se podařilo zlikvidovat v 17.50. Žár však pokřivil u výhybky č. 3 sousední kolej vedoucí do Šlapanic, a tak doprava musela být zcela přerušena do 21. hodiny téhož dne, poté byl obnoven – což platilo do 14. hodiny 12. října – pouze jednokolejný provoz.

U nákladního vlaku č. 8103 byla poblíž kilometrovníku 5.7 vyřazena z provozu lokomotiva (přípřež) č. 413.038, která byla určena pro vlak č. 15006 a s níž vedle strojní čety jela také vlaková četa.

Zatímco materiální ztráty nebyly citelné, co se týče obětí, zařadil se tento útok mezi skutečně krvavé. O život přišlo šest lidí (včetně topiče Jana Létala zmíněné lokomotivy a vlakvedoucího z vlaku č. 15006, který zemřel při převozu do nemocnice), dvacet dva utrpělo zranění (včetně čtyř průvodčích). Střelbou obou stran byly poškozeny obytné domy v Židenicích.

Flak, jehož postavení se nacházelo u Tuřan, sestřelil 2/Lt Williama L. Kigginse. Neměl žádnou šanci opustit svůj mustang, který dopadl o několik set metrů dál u Slatinky, a stal se tak prvním z třinácti pilotů, kteří na našem územím padli při hloubkových útocích.

Tělo 2/Lt Kigginse bylo exhumováno 18. září 1946 a převezeno na americký vojenský hřbitov u St. Avold ve Francii, poté byl na přání jeho rodiny uloženo na hřbitově ve státě Ohio.

O tomto případu podrobně pojednává sborník přispěvků, který vyšel v roce 2008.

Hloubkaři útočí obsah

Hloubkaři útočí obálka

Zdroje:
Air Force Historical Research Agency, INTOPS Summary No. 447 – 11 October 1944 (za kopii děkuji Peteru Kaššákovi)
VLČEK, Martin. Spojenecké nálety na Brno v letech 1944-1945. Brno : Masarykova univerzita, 2006. s. 47-48. Vedoucí diplomové práce PhDr. Libor Vykoupil, Ph.D.
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 2986-44
Američtí hloubkoví stíhači nad Brnem : nález trosek P-51B Mustang u Brna-Slatiny. Sest. Ivo Koukola. [s.l.] : [s.n.], 2007, s. 15
Národní archiv, fond Sbírka staničních kronik, karton č. 49, Slatina u Brna (za kopii děkuji J. Vladařovi)

  1. 26. ledna 2007 (16:31)

    Máš zajímavé stránky

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s