Úvodní stránka > Hloubkaři mimo české země > Aktualizováno: Američtí stíhači z 8. letecké armády poprvé udeřili na nepřátelské letiště

Aktualizováno: Američtí stíhači z 8. letecké armády poprvé udeřili na nepřátelské letiště

Štáb VIII. stíhacího velitelství, které sdružovalo všechny stíhací skupiny 8. letecké armády, vydalo pro misi dne 8. února 1944 rozkaz (Field Order No. 238), který ukládal velitelům skupin, aby v případě, že bombardérům, k jejichž ochraně byly především určeny, nehrozilo ze strany nepřítele nebezpečí ve vzduchu, vyčlenili při návratu na základnu jednu nebo dvě perutě, které měly za úkol vyhledávat a ničit nepřátelské letouny na zemi.

První úspěch byl zaznamenán již 21. ledna 1944. Třem pilotům z 353rd Fighter Group – Lt. Col. Glennu E. Duncanovi, Lt. Clintovi H. Sperrymu a Lt. Williamu W. Johnsonovi – byl přiznán třetinový podíl na zničení Dornieru Do 217 na letišti u francouzského Albertu.

Při návratu z doprovodné mise nad Francií 6. února 1944 napadlo šest pilotů z 78th Fighter Group na několik pozemních cílů. Nejúspěšnější z nich byl 1st Lt. Peter E. Pompetti, který nárokoval zničení jednoho dvoumotorového letounu (pravděpodobně Henschel Hs 129) a poškození dalšího (pravděpodobně Junkers Ju 88). Dále měl zasáhnout postavení flaku a společně se svým kolegou 1st Lt. Macie V. Marlowem prostřílet dvě lokomotivy a poškodit remorkér.

Skóre jednotlivých pilotů 78th Fighter Group

Pilot Skóre Letiště
1st Lt. Warren M. Wesson pošk. 2 He 11 Orléans
1st Lt. James W. Wilkinson pošk. 1/2 He 111 a 1/2 Ju 52 Orléans
F/O Gerald E. Bracher pošk 2 He 111 Orléans
2nd Lt. Donald E. Ludwig pošk. 1/2 He 111 Orléans
1st Lt. Peter E. Pompetti znič. 1 Hs 129, pošk. 1 Ju 88 Orléans/Bricy

V této souvislosti je nanejvýš zajímavý příspěvek na ArmyAirForces.com, který vychází primárně nikoliv z amerických, nýbrž francouzských a německých zdrojů. Lze z nich vyvodit závěr, že 1st Lt. James W. Wilkinson ve skutečnosti zaútočil ve 12.50 hodin na letišti v Chartres, asi 50 kilometrů severozápadně od Orléans, minimálně na jeden ukořistěný francouzský stíhací letoun Dewoitine D.520, který v té době sloužil u 2./JG 105.

1st Lt. Wilkinsona (a také 2nd Lt. Ludwiga) „usvědčily“ záběry z fotokulometů. Na jednom z nich je patrná věž kostela v Champhol (předměstí Chartres) na severním okraji letiště! Hlášení francouzských úřadů se zmiňuje o dvou hořících německých letadlech a skladišti munice. Němci přiznali zničení dvou D.520 a jednoho cvičného stroje Fw 56B.

Zhruba ve stejnou dobu se staly cílem amerických stíhačů lokomotivy na mostě u Rue de Fresnay v Chartres a ve stanici Voves ležící mezi Orléans a Chartres.

Lt. Wilkinson 78th FG Chartres
D.520 „24“(?) v zaměřovači 1st Lt. Wilkinsona (Foto: U.S. National Archives and Records Administration)

Lt. Ludwig 78th FG Chartres
2nd Lt. Ludwig (Foto: U.S. National Archives and Records Administration)

Následně byla ovšem 1st Lt. Pompettimu udělena důtka přímo od šéfa VIII. stíhacího velitelství generála William Kepnera za to, že porušil dřívější nařízení zakazující útoky na civilní objekty v okupované Evropě. Podrobnosti se dozvíte v medailónu 1st Lt. Pompettiho na webu 78th Fighter Group.

Mimochodem, 1st Lt. Pompetti byl sestřelen flakem chránícím letiště Beauvais 17. března 1944 – jeho Thunderbolt se zřítil u Villetaneuse v okolí Paříže a zbytek války strávil v zajetí. Lt. Col. Duncanovi, který patřil k propagátorům hloubkových útoků, se stal osudným útok na letiště Wesendorf v Dolním Sasku 7. července 1944. Podařilo se mu dostat do Nizozemí, kde se přidal k podzemnímu hnutí.

S cílem zvýšit motivaci pilotů k provádění těchto útoků, se kterým bylo spojeno nemalé riziko a s nimiž dosud neměli zkušenosti, byla v oficiálních statistikách postavena na roveň vzdušná a pozemní vítězství, což se, popravdě řečeno, nesetkalo se všeobecným souhlasem. Začala tak nová etapa letecká války v Evropě, která skončila po čtrnácti měsících, v druhé polovině dubna 1945 v českých zemích…

Zdroje:
HESS, William N., IVIE, Thomas G. Fighters of the Mighty Eighth. Osceola, Wi : Motorbooks International, 1990, s. 55
FREEMAN, Roger, CROUCHMAN, Alan, MASLEN, Vic. The Mighty Eighth War Diary. Osceola, Wi : Motorbooks International, 1991, s. 177
MILLER, Kent D. Fighter units & pilots of the 8th Air Force : September 1942-May 1945. Atglen, PA: Schiffer Pub., 2001. Volume 1, Day-to-Day Operations – Fighter Group Histories, s. 37-38 a 43
HESS, William N. ‚Down to Earth‘ : Strafing Aces of the Eighth Air Force. Aircraft of the Aces, 51. Oxford : Osprey Publishing, 2003, s. 29

  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s