Úvodní stránka > Z jiného soudku > Aktualizováno: Pochybnosti kolem lokomotiv zasažených při náletech na České Budějovice

Aktualizováno: Pochybnosti kolem lokomotiv zasažených při náletech na České Budějovice

Důležitý železniční uzel v Českých Budějovicích americká 15. letecká armáda bombardovala dvakrát: 23. a 24. března 1945.

Průběh obou náletů rekonstruovali zejména na základě amerických archivních dokumentů J. Šilha a J. Zabranský v publikaci Cíl České Budějovice.

Co se týče ztrát způsobených strojovému a vozovému parku, hlavním pramenem jsou dvě hlášení českobudějovického dopravního úřadu, která se dochovala v Archivu Českých drah v Plzni. Jedno z nich citoval např. V. Kutík ve svém legendárním článku Útoky spojenského letectva na železniční dopravu v jižních Čechách v letech 1944-1945. Když je srovnáme, zjistíme, že obsahují mnoho duplicit. Jinými slovy, celkové ztráty jsou nižší, než se obvykle uvádí, což je však na druhé straně celkem pochopitelné, protože mezi nálety uplynulo sotva 24 hodin. Likvidace škod nebyla ještě dokončena, a tedy ani jejich evidence nemohla být úplná.

V jednom z citovaných hlášení je uvedena lokomotiva č. 456.0201 (číslo není dobře čitelné, i když je evidentní, že za „456.“ následují čtyři číslice…). Správně má být pravděpodobně 456.021 (viz připojená tabulka) – G. Höhn mě totiž upozornil na fakt, že bylo vyrobeno pouze 27 lokomotiv této řady, tj. č. 456.001 až 456.027.

Co se týče lokomotivy č. 310.0127, je velmi nepravděpodobné, že by mohla být v Českých Budějovicích v době náletů vůbec přítomna, během války byla totiž ve správě Říšských drah nasazena na lokální trati Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem na severní Moravě… Podle G. Höhna po jejím skončení sloužila u ČSD do roku 1951, poté minimálně do roku 1963 na vlečce Manganorudných a kyzových závodů ve Chvaleticích (viz fotografie na Stránkách Přátel Železnic). Odkazuji také na diskusi na fóru K-Report.

Čtyři ze seznamu postižených lokomotiv v Českých Budějovicích (upřesněme, že ne všechny patřily ke zdejšímu dopravnímu úřadu) byly také zasaženy hloubkaři – jedna dokonce již 25. března 1945 (!), přestože o den dříve byla uvězněna v troskách z jedné z pobořených výtopen, což se jeví jako velmi nepravděpodobné…

Čísla lokomotiv Celký počet6
Zničené lokomotivy 52 1120, 423.0105, 423.087
354.1143, 423.088, 52 6171, 401.104
7 [12]
Těžce poškozené 524.0135, 310.0124, 423.081
52 109, 423.010,1 310.027
6 [10]
Lehce poškozené K 15,2 50 1678, 524.073, 423.080
52 3587, 50 2675, 524.057,
524.035,3 524.010, 524.046,
365.037, 524.005, 54 1196
12 [17]
Vykolejené 434.220 1 [6]
Zasypané ve výtopně 354.601, 365.031, 354.106
365.038, 524.014, 365.034
456.019, 365.032, 52 7193
456.021(?), 524.0142,4 524.029
422.072, 365.039, 354.615
403.208, 401.106, 524.0825
524.0130, 464.058, 524.0118
423.006, 354.1166, 401.012
9 lokomotiv ze strojního vlaku „Eger-Villach“
34 [48]

Poznámky:
1) hloubkový útok 16. října 1944
2) vytápěcí kotel
3) hloubkový útok 26. prosince 1944
4) hloubkový útok 25. března 1945
5) hloubkový útok 20. dubna 1945
6) V hranaté závorce je celkový počet před vyloučením duplicit.

Dostal jsem se k několika fotografiím lokomotiv v pobořené výtopně (za identifikaci děkuji J. Vančurovi):

Nálet na České Budějovice 23. března 1945
Zleva tři lokomotivy řady 423.0 a č. 310.027 (foto sbírka Michal Hájek)

Nálet na České Budějovice 23. března 1945
Lokomotiva pravděpodobně č. 354.1143 (foto sbírka Michal Hájek)

J. Vančura mi napsal, z jeho analýzy stavu lokomotiv po válce vyplývá, že následkem těchto náletů byly z provozu nakonec trvale vyřazeny tyto lokomotivy:
52 1120
52 6171
54 1196
310.0124
354.1143
401.104
423.081

Tento seznam tedy zahrnuje jak některé zničené lokomotivy v tabulce, tak i lokomotivy, které byly vedeny původně jako poškozené.

Další čtyři lokomotivy byly jako trofejní předány Sovětskému svazu, a to pod původním německým označením, k němuž byla přidána zkratka „TE“:
TE 52 109
TE 50 1678
TE 50 2675
TE 52 358

Na serveru Stream.cz je k vidění šestiminutový film či pásmo fotografií (zpracované Ondřejem Sellnerem a Martinem Jirkalem) následků obou náletů na město. Bohužel, z jaké sbírky pocházejí, autoři zapomněli uvést:-( Tento fakt nic nemění na tom, že to je poprvé, co jsem autentický obrazový materiál vztahující se k této události viděl.

Zdroje:
AČD Plzeň, fond Archiv Jihozápadní dráhy Plzeň, kart. č. 12, inv. č. IV-32-BU-1/367-45
VANČURA, Josef. Osobní sdělení, 30. dubna 2008, 8. února 2009 a 25. března 2013
HÖHN, Gustav. Osobní sdělení, 31. března a 10. dubna 2008

  1. Jan Baumann
    13. prosince 2008 (12:46)

    doplnění seznamuze seznamu zničených strojů bych vyškrtl stroje 423.087 423.088 a 423.0105 byly vyřazeny v letech 1968 1972 a 1971 viz Encyklopedie železnice parní lokomotivy ČSD díl 4 Jsou tam uvedeny i čísla příslušných rušících výnosů

  2. Filip
    18. prosince 2008 (12:08)

    Dobry den, diky za vzkaz, to je opravdu zajimave. Tento svazek vlastnim, ale vychazel jsem primarne z uvedenych hlaseni, v nichz se vyslovne hovori o tom, ze byly zniceny 23. brezna 1945. Samozrejme nejsem schopen posoudit, zda dodatecne nebyly uznany za provozuschopne (ci opravyschopne)…

  3. V. Kutík
    7. ledna 2009 (18:59)

    Jako autor onoho legendárního článku bych chtěl dodat něco k jeho genezi. Materiál o hloubkařích jsem sbíral pro svou diplomovou práci a později z ní vznikl „výcuc“ v podobě onoho článku. Na sběr materiálu jsem tenkrát neměl mnoho času, začal jsem novinovými články a seminárními pracemi, jež se nacházely na katedře dějepisu tehdejší PF v Českých Budějovicích, potom jsem pátral v Archivu jihozápadní dráhy v Plzni, který byl spíš sklepem než archivem. Nakonec jsem v tehdejším Státním ústředním archivu procházel fond Minsterstva železnic (tenkrát neuspořádaný, mám podezření, že mi ani nebyl celý zpřístupněn) a Staniční služební kroniky – kdo se jimi probíral, že se dopisovaly po válce, takže v nich nemusí být vše. V podstatě mou „diplomku“ právě ony staniční kroniky zachránily, protože z nich jsem vytěžil nejvíc. Kvůli časovému presu jsem se někdy dopustil nepřesnosti, jak uvádí shora uvedený článek.

  4. Vančura Josef
    7. února 2009 (10:38)

    opravaUznávám, že jsem u 423.087, 423.088 (v době náletu patřila SŽ) a 423.0105 s trvalým vyřazením pochybyl. Nevím, jak se to mohlo stát. Vančura Josef

  5. Vančura Josef
    7. února 2009 (13:31)

    oprava opravyslovo „pochybyl“ samozřejmě správně „pochybil“. Ty překlepy !!!

  6. 19. května 2009 (16:19)

    Jenom pro upozornění fotografie z náletu na ČB jsme zveřejnili na webu http://www.vlhs.cz již před několika lety

  7. Jan Baumann
    30. října 2009 (21:10)

    ještě ty lokomotivyVyřazení resp.zrušení jakéhokoli žel.vozidla a tedy i lokomotivy je složitý úřední proces.Na dráze se vždy úřadovalo.Lze předpokládat že v posledních měsících války,kdy bylo každému jasné,že,,to"brzo praskne byla snaha škody spíš trochu zveličit.Jinak ale dílny dokázaly zprovoznit i hodně poničené stroje zvláště ty moderní a vprovozu potřebné.A to tehdy řada 423.0 byla.Rozhodně nelze vyloučit použití některých dílů ze zničených strojů jako náhradních.Zvlášť těsně po válce.A jen tak pro zajímavost.Tahle praxe se uplatnila i ke konci parního provozu,kdy se potřebné díly pro ještě provozní stroje získávaly ,,kanibalizací"strojů již vřazených.Např.se zaměňovaly kotle ale i jiné díly a tak se třeba hnací nápravy ze zrušené 423.0105 objevily na dnes opět provozní 423.094.Na železnici dějí se věci.Zdravím Baumann

  8. Valeš
    22. dubna 2013 (12:51)

    Dobrý den,
    chtěl by se zeptat, jak se lidi zachovali po bombardování a co museli pro město udělat.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s