Úvodní stránka > Středočeský kraj > Aktualizováno: Srbeč, 18. dubna 1945

Aktualizováno: Srbeč, 18. dubna 1945

Jindřich Coufal, řidič autosprávy Českomoravských drah ve Slaném, zahynul při útoku hloubkařů 18. dubna 1945.

Desku připomínající tuto tragickou událost najdeme u silnice spojující obce Srbeč a Bdín (okr. Rakovník). Její fotografii mi poslal René Černý z Rakovníka.

Více se dočteme v kronice Slaného: „Večer 18. 4. byl napaden hloubkovým letcem nákladní automobil ČMD, který jel ze Srbče pro uhlí. Byl zabit šofér Coufal ze Slaného, zraněni mlynář Mir. Grüner a jeho stárek ze Srbče.“ Podle L. Brabce byl dalším zraněným pan Pidrman z Bdína (viz níže).

Pomníček J. Coufalovi

Útočící jednotka: pravděpodobně 368th Fighter Group nebo 371st Fighter Group

Zdroj: Městský úřad Slaný, Kronika Slaného, díl 1938-1947, s. 251 (za výpis děkuji O. Judlové)

  1. L. Brabec
    26. července 2011 (13:55)

    Hloubkaři u BdínaDobrý den,měl bych tomto zásahu doplnění. Podle vyprávění mého otce přiletěla dvojice operujících stíhaček od západu (typ nevěděl). Nákladní auto vezlo údajně pšenici do Hajkovského mlýna. Stíhači jej přeletěli a shodili před něj jako výstrahu zápalné destičky. Nalétli nad Srbeč a asi tak nad kostelem ostře točili zpět. Bylo jasné, že automobil se snaží ujet a schovat se pod stromy, které už byly nedaleko. Zahájili palbu z palubních kulometů už nad vesnicí a prolétli nad zasaženým automobilem k západu. Mezitím auto zastavilo a posádka se snažila uniknout. P. Gruner se schoval do kanálu pod silnicí (snad byl zasažen do nohy, kterou nestačil rychle schovat), Coufal byl zasažen v okamžiku kdy opouštěl kabinu – údajně průstřel šikmo přes trup, byl na místě mrtev. O třetím nevím, ale asi zraněn nebyl. Dále byl zraněn p. Pidrman ze Bdína, který na nedaleké louce jel s povozem – odražená střela mu utrhla nohu. Poblíž byl na louce s koňským potahem i můj praděda p. R. Křenek ze Srbče, voják z I.WW. Po celou dobu zásahu stál a držel koně, aby se nesplašili. Poté spěchal na pomoc p. Pidrmanovi – opaskem mu stáhl nohu nad ránou, aby nevykrvácel.Jeden z hloubkařů otočil ještě zpět a při průletu nad zničeným automobilem filmoval výsledek akce. Pak odlětěl na západ.

  2. DES
    18. září 2011 (16:00)

    doplnění ..nakláďák jel směrem od Kalivod do srbečského mlýna. Někde u Přerubenic, asi tři kilometry od cíle dostali od pilotů již víše zmíněné varování, což ignorovali. Mysleli si že stihnout do mlýna dojet. Nedojeli, hloubkaři je rosztřílelí pouhých cca 100 metrů od jejich cíle.

  3. DES
    18. září 2011 (16:07)

    a poslední ..podle vyprávění mého otce, kterému tehdy bylo sedm let, letěli hloubkaři při varování směrem od Srbče, po varování zmizeli směrem na Řevničov a obloukem až někam nad Třtic se vrátili a zahájili palbu.

  4. J.Grunerová
    26. května 2012 (09:20)

    Miroslav Gruner byl můj praděda:).Nezažila jsem ho .Dodnes jezdím na mlýn ale už jen málo a spíše v létě protože v září roku 2007 umřel můj dědeček . S jeho přítelkyní Marií jsem občas chodila na procházky kolem rybníku,který se vyskytuje kousek od památné desky. Vyprávěla mi o tomto zásahu ale více jsem se dozvěděla tady. Je mi 13 let a Jsem posedlá naším mlýnem ale už jsem tam dlouho nebyla.Dnes jsem si četla pověsti o Johance a Prokopovi a jejich kostelíčku sv.Trojice a jak si tak některé věci vybavuju,Po Johance jestli to byl náš mlýn který je v pověsti zmiňován,Jsem další právoplatná dívka ve mlýně až já 🙂 Je úžasné mít mlýn a znát takové místo 🙂 ale už moc nemelem (myslím že vůbec) :/ Však já až budu velká tak to tam zase rozjedu 🙂 To se nebojte! ;)Ať je papírovaní jakékoliv a starosti také!!:)

  5. Zelenka
    17. března 2013 (11:16)

    Často jsem chodíval po silnici ze Srbče do Bdína a naopak. Pomník p. Coufala byl posunut cca o 20m směrem k Srbči. Na původním místě střelby byly v klenbě kanálu vedle silnice vidět zásahy střel. Do kanálu se zřejmě napadení snažili schovat. Tento takzvaný mostek byl pokud vím už zlikvidován. z.

  6. Lukáš Klein
    6. října 2015 (22:34)

    Moc Vám děkuji za informace o téhle události ! Jinak komentář J. Grunerové mi opravdu moc pobavil 🙂

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

