Úvodní stránka > Vysočina > Aktualizováno: Světlá nad Sázavou, 28. prosince 1944

Aktualizováno: Světlá nad Sázavou, 28. prosince 1944

K jednomu z nejznámějších útoků na železniční dopravu u nás došlo 28. prosince 1944 ve Světlé nad Sázavou (okr. Havlíčkův Brod).

Poté, co se nad městem kolem 11.30 objevila skupina bombardérů mířících na Kolín nebo Pardubice, byl znovu ve 12.05 vyhlášen poplach. Případ je možné rekonstruovat díky svědectví Ludvíka Kováře a Františka Rothackera, která zaznamenal pardubický archivář Zdeněk Bičík.

L. Kovář řídil osobní vlak č. 1283, který dorazil do stanice ve 12.15. Její přednosta mu nařídil, aby vlak odstavil na trať směrem na Ledeč nad Sázavou. Toto opatření však nezabránilo tomu, aby jej zpozorovali tři hloubkaři, kteří přiletěli od jihovýchodu ve 12.35.

Zatímco topiči F. Rothackerovi se podařilo seskočit z lokomotivy, strojvedoucí se zdržel v kabině proto, že bylo třeba zabrzdit vlak, který se začal rozjíždět. Ještě si všiml, jak plášť kotle probíjejí střely, pak dopadl z osmimetrové výšky na zem a utrpěl otřes mozku.

Lokomotiva 354.096 z jihlavské výtopny měla 96 zásahů a byla pochopitelně vyřazena z provozu, vážně poškozeno bylo rovněž šest osobních vagonů a služební vůz. Tato lokomotiva sloužila po válce ČSD až do roku 1967 (tehdy byla ve stavu depa v Chocni).

Jan Fetter, majitel restaurace v sousedství nádraží, do rodinné kroniky napsal (a citoval jej Světelský zpravodaj v roce 2004): „Běžím tam, lokomotiva, všechny sklady čudí páru, strojvůdce schoulen, v náspu, slyším nářek, nešel jsem dále, vrátiv se domů a telefonem volám lékaři, nákladní auta, aby se dostavili na silnici k Josefodolu. Výsledek náletu strašný, všechny vozy vlaku a lokomotiva z obou stran prostříleny, ač vlak byl málo osazen.“ Vůbec nepřeháněl…

Na místo neštěstí se okamžitě dostavili okresní velitel četnictva a okresní hejtman Dr. Kliment z Ledče nad Sázavou, kteří se dozvěděli, že ve vagonech zahynulo devět lidí, dalších dvacet tři (včetně L. Kováře a pěti jeho kolegů z personálu), většinou s těžkými zraněními, bylo převezeno do nemocnice v Havlíčkově Brodě, kde tři cestující později zemřeli. Všech dvanáct obětí bylo pohřbeno 31. prosince 1944. Anna Mafková podlehla zranění až 12. března 1945.

Anna Brunclíková (Svépravice, okr. Pelhřimov; 28. 12. 1944)
Marie Čmejrková (Světlá nad Sázavou; 28. 12. 1944)
Květa Čmejrková (Světlá nad Sázavou; 28. 12. 1944)
Marie Choutková (Koňkovice, okr. Havlíčkův Brod; 28. 12. 1944)
Marie Klepektová (Předboř, okr. Chrudim; 28. 12. 1944)
Emílie Navrátilová (Světlá nad Sázavou; 28. 12. 1944)
Marie Pejcharová (Příseka, okr. Havlíčkův Brod; 28. 12. 1944)
Kateřina Ptáčníková (Horní nebo Dolní Paseka, okr. Havlíčkův Brod; 28. 12. 1944)
Věra Raulová (Kunemil, okr. Havlíčkův Brod; 28. 12. 1944)
Bohumír Feldman (Světlá nad Sázavou; 28. 12. 1944)
Anna Mafková (Světlá nad Sázavou; 12. 3. 1945)
Bedřich Moravec (Světlá nad Sázavou; 29. 12. 1944)
Zdeněk Smejkal (Ledeč nad Sázavou, okr. Havlíčkův Brod; 28. 12. 1944)

Zdroje:
-jv-. Stalo se před 60 lety. Světelský zpravodaj. Prosinec 2004, č. 12, s. 11.
BIČÍK, Zdeněk. Letecký útok na Světlou nad Sázavou. Práce našich kronikářů. 1982, č. 1, s. 20-21.
CILA, Richard. Historie tratě Znojmo-Jihlava-Havlíčkův Brod, IV. díl (rok 1939-1955), verze 2006; Historie výtopny-depa Jihlava-Havlíčkův Brod, V. díl (rok 1939-1945), verze 2006 (soukromá badatelská práce)
Národní archiv, fond Zemské četnické velitelství Praha, karton č. 901, inv. č. 69-Ia/45
DOUBEK, Eduard. Světlá nad Sázavou v zrcadle dějin. Praha : Panorama, 1992, s. 146

  1. Jarda
    12. ledna 2008 (11:33)

    Důvod útokuDůvodem útoku na vlak se (podle ústního podání)byla střelba Němců na letadla z věže světelského zámku. Stíhači se domnívali , že střelba je vedena z vlaku a zaútočili na něj bez varování. Varování bylo obvykle formou světlic před vlak. Vlak byl osobní , kterým jezdily děti domů ze školy.Autor komentáře: můj otec

  2. VLADIMÍR
    30. října 2008 (20:18)

    ÚTOK NA VLAKPodle mého otce,měla být ve vlaku malá jednotka německých vojáků z Ledečského zámku a ti měli z pušek opravdu na letadla několikrát vystřelit.Ze zámku se ale střílelo víc.

  3. 27. prosince 2013 (21:42)

    Vše byl bohužel smutný omyl amerických pilotů stíhacích letounů P-51D Mustang. Zhruba cituji jednoho z účastníků náletu… Vraceli jsme se z doprovodu bombardovacího svazu a ze zvyku jsem sledoval provoz na kolejích a pozemních komunikacích. Mezerou v mracích jsem spatřil vlak který právě opouštěl nádraží a dal jsem rozkaz k útoku. Během náletu na vlak jsem zaregistroval výbuchy (záblesky) od prostoru vagonů kde bylo shromáždění osob opouštějících vagony a považoval jsem je za obrannou palbu německých vojáků doprovázejích vlak proto jsem zahájil palbu kromě lokomotivy také na vagony. Při vybírání zteče jsem se málem srazil z dalším letounem naší skupiny který se rozhodl pro útok na vlak z druhé strany… Polil mě studený pot… To, co jsem považoval za střely německých vojáků byly dopadající střely mého kolegy, který nalétl k útoku na vlak z druhé strany. Tolik výpověď pilotů USAF účastnícíh se nešťastného náletu na tento vlak:-(

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s