Úvodní stránka > Nezařazené > Aktualizováno: Nejvícekrát napadené železniční stanice? Nezvěstice, Beroun a Zdice

Aktualizováno: Nejvícekrát napadené železniční stanice? Nezvěstice, Beroun a Zdice

Z evidence několika set útoků na železniční dopravy v protektorátě vyplývá, že zhruba polovina z nich (dosud nemám zpracovanou detailní statistiku) se odehrála ve stanicích, zastávkách a úsecích, které ležely na třech tratích: Praha-Plzeň, Zdice-Protivín a Plzeň-České Budějovice, které – až na úsek Praha-Beroun – spadaly do působnosti železničního ředitelství v Plzni.

Poměrně často hloubkaři „navštívili“ také tratě Plzeň-Žatec a Tábor-Ražice. Naopak, což je možná překvapivé zjištění, menší nebezpečí hrozilo vlakům mezi Prahou a Českými Budějovicemi, Prahou a Kolínem a Prahou a Ústím nad Labem.

Tato tvrzení lze ostatně doložit na pořadí stanic, které byly nejvícekrát napadeny: o první místo „se dělí“ Nezvěstice, Beroun a Zdice (viz tabulka) po osmi útocích. V Hořovicích dokonce zažili útok hloubkařů třikrát v jeden den. Otazník visí nad počtem útoků (resp. jejich daty) na Rakovník. Bohužel, velkou neznámou zůstávají v tomto směru stanice v Sudetech (s výjimkou Karlových Varů), a tak tento přehled těžko brát jako hotový či vyčerpávající.

Stanice Počet útoků
Datum
Nezvěstice
trať: Plzeň-Č. Budějovice x Rokycany-Nezvěstice
8 15. 2.
23. 2.
25. 3.
15. 4.
22. 4.
24. 4.
26. 4.
4. 5. 1945
Beroun1
trať: Praha-Plzeň x Beroun-Rakovník
8 17. 4. (2 x)
19. 4.
21. 4.
22. 4.
25. 4.
29. 4.
30. 4. 1945
Zdice
trať: Praha-Plzeň x Zdice-Protivín
8 31. 3.
17. 4. (2 x)
19. 4.
25. 4.
26. 4.
29. 4.
30. 4. 1945
Horažďovice-Babín2
trať: Plzeň-Č. Budějovice
7 23. 2.
25. 3.
20. 4.
21. 4.
21. 4. (noční)
26. 4.
4. 5. 1945
Protivín3
trať: Zdice-Protivín x Plzeň-Č. Budějovice
7 25. 3.
26. 3.
11. 4.
25. 4.
29. 4.
30. 4.
4. 5. 1945
Rakovník4
trať: Praha-Rakovník, Rakovník-Most aj.
7 3. 3.
17. 4.
20. 4.
26. 4.
29. 4.(?)
4. 5. 1945 (2 x)
Hořovice
trať: Praha-Plzeň
6 17. 4. (3 x)
19. 4.
22. 4.
4. 5. 1945
Ražice
trať: Plzeň-Č. Budějovice x Tábor-Ražice
6 25. 3.
31. 3.
19. 4.
20. 4.
27. 4.
29. 4. 1945
Rokycany
trať: Praha-Plzeň
6 18. 4.
19. 4.
26. 4.
27. 4.
29. 4.
1. 5. 1945
Katovice5
trať: Plzeň-Č. Budějovice
6 20. 4.
22. 4.
24. 4.
26. 4.
27. 4.
29. 4. 1945
Strakonice
trať: Plzeň-Č. Budějovice
6 25. 3.
19. 4.
22. 4.
25. 4.
27. 4.
29. 4. 1945
Klatovy
trať: Plzeň-Česká Kubice aj.
5 23. 2.
2. 4.
11. 4. 1945
20. 4. 1945 (2 x)
Zliv
trať: Plzeň-Č. Budějovice
5 25. 3.
11. 4.
22. 4.
29. 4. 1945
???
Lužná u Rakovníka
trať: Praha-Rakovník aj.
5 5. 3.
31. 3.
17. 4.
26. 4.
4. 5. 1945
Blížejov
trať: Plzeň-Domažlice(-Furth im Wald)
5 17. 4.
18. 4.
26. 4.
26. 4.
27. 4.
4. 5. 1945
Karlovy Vary6 5 16. 4.
17. 4.
18. 4.
21. 4.
4. 5. 1945

Poznámky:
1) Útoky na stanice Beroun-Závodí a Beroun
2) V případě útoků 26. 4. a 4. 5. 1945 vycházím z kroniky Horažďovic, v níž se jednoznačně odlišují stanice Horažďovice-Babín a Horažďovice.
3) Není zahrnut útok 24. dubna 1945, který je sice popsaný v literatuře, ale není potvrzen v archivních pramenech.
4) V případě útoků na Rakovník 4. 5. 1945 vycházím ze staniční kroniky, jiný zdroj mi není znám.
5) Kronika městyse Katovice hovoří o dvanácti útocích hloubkařů na zdejší stanici!
6) Vycházím výhradně z amerických pramenů.

Zdroje:
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic
Národní archiv, fond Zemské četnické velitelství Praha
Air Force Historical Research Agency, roll B 5653, Ninth Air Force Summary of Operations
RAJLICH, Jiří. Mustangy nad protektorátem. Praha: MBI, 1997, s. 93

  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s