Aktualizováno: Nejvícekrát napadené železniční stanice? Nezvěstice, Beroun a Zdice
Z evidence několika set útoků na železniční dopravy v protektorátě vyplývá, že zhruba polovina z nich (dosud nemám zpracovanou detailní statistiku) se odehrála ve stanicích, zastávkách a úsecích, které ležely na třech tratích: Praha-Plzeň, Zdice-Protivín a Plzeň-České Budějovice, které – až na úsek Praha-Beroun – spadaly do působnosti železničního ředitelství v Plzni.
Poměrně často hloubkaři „navštívili“ také tratě Plzeň-Žatec a Tábor-Ražice. Naopak, což je možná překvapivé zjištění, menší nebezpečí hrozilo vlakům mezi Prahou a Českými Budějovicemi, Prahou a Kolínem a Prahou a Ústím nad Labem.
Tato tvrzení lze ostatně doložit na pořadí stanic, které byly nejvícekrát napadeny: o první místo „se dělí“ Nezvěstice, Beroun a Zdice (viz tabulka) po osmi útocích. V Hořovicích dokonce zažili útok hloubkařů třikrát v jeden den. Otazník visí nad počtem útoků (resp. jejich daty) na Rakovník. Bohužel, velkou neznámou zůstávají v tomto směru stanice v Sudetech (s výjimkou Karlových Varů), a tak tento přehled těžko brát jako hotový či vyčerpávající.
Stanice | Počet útoků |
Datum |
Nezvěstice trať: Plzeň-Č. Budějovice x Rokycany-Nezvěstice |
8 | 15. 2. 23. 2. 25. 3. 15. 4. 22. 4. 24. 4. 26. 4. 4. 5. 1945 |
Beroun1 trať: Praha-Plzeň x Beroun-Rakovník |
8 | 17. 4. (2 x) 19. 4. 21. 4. 22. 4. 25. 4. 29. 4. 30. 4. 1945 |
Zdice trať: Praha-Plzeň x Zdice-Protivín |
8 | 31. 3. 17. 4. (2 x) 19. 4. 25. 4. 26. 4. 29. 4. 30. 4. 1945 |
Horažďovice-Babín2 trať: Plzeň-Č. Budějovice |
7 | 23. 2. 25. 3. 20. 4. 21. 4. 21. 4. (noční) 26. 4. 4. 5. 1945 |
Protivín3 trať: Zdice-Protivín x Plzeň-Č. Budějovice |
7 | 25. 3. 26. 3. 11. 4. 25. 4. 29. 4. 30. 4. 4. 5. 1945 |
Rakovník4 trať: Praha-Rakovník, Rakovník-Most aj. |
7 | 3. 3. 17. 4. 20. 4. 26. 4. 29. 4.(?) 4. 5. 1945 (2 x) |
Hořovice trať: Praha-Plzeň |
6 | 17. 4. (3 x) 19. 4. 22. 4. 4. 5. 1945 |
Ražice trať: Plzeň-Č. Budějovice x Tábor-Ražice |
6 | 25. 3. 31. 3. 19. 4. 20. 4. 27. 4. 29. 4. 1945 |
Rokycany trať: Praha-Plzeň |
6 | 18. 4. 19. 4. 26. 4. 27. 4. 29. 4. 1. 5. 1945 |
Katovice5 trať: Plzeň-Č. Budějovice |
6 | 20. 4. 22. 4. 24. 4. 26. 4. 27. 4. 29. 4. 1945 |
Strakonice trať: Plzeň-Č. Budějovice |
6 | 25. 3. 19. 4. 22. 4. 25. 4. 27. 4. 29. 4. 1945 |
Klatovy trať: Plzeň-Česká Kubice aj. |
5 | 23. 2. 2. 4. 11. 4. 1945 20. 4. 1945 (2 x) |
Zliv trať: Plzeň-Č. Budějovice |
5 | 25. 3. 11. 4. 22. 4. 29. 4. 1945 ??? |
Lužná u Rakovníka trať: Praha-Rakovník aj. |
5 | 5. 3. 31. 3. 17. 4. 26. 4. 4. 5. 1945 |
Blížejov trať: Plzeň-Domažlice(-Furth im Wald) |
5 | 17. 4. 18. 4. 26. 4. 26. 4. 27. 4. 4. 5. 1945 |
Karlovy Vary6 | 5 | 16. 4. 17. 4. 18. 4. 21. 4. 4. 5. 1945 |
Poznámky:
1) Útoky na stanice Beroun-Závodí a Beroun
2) V případě útoků 26. 4. a 4. 5. 1945 vycházím z kroniky Horažďovic, v níž se jednoznačně odlišují stanice Horažďovice-Babín a Horažďovice.
3) Není zahrnut útok 24. dubna 1945, který je sice popsaný v literatuře, ale není potvrzen v archivních pramenech.
4) V případě útoků na Rakovník 4. 5. 1945 vycházím ze staniční kroniky, jiný zdroj mi není znám.
5) Kronika městyse Katovice hovoří o dvanácti útocích hloubkařů na zdejší stanici!
6) Vycházím výhradně z amerických pramenů.
Zdroje:
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic
Národní archiv, fond Zemské četnické velitelství Praha
Air Force Historical Research Agency, roll B 5653, Ninth Air Force Summary of Operations
RAJLICH, Jiří. Mustangy nad protektorátem. Praha: MBI, 1997, s. 93