Úvodní stránka > Středočeský kraj > Aktualizováno: Jaroslav Seifert z napadeného vlaku unikl, přišel však o knihu

Aktualizováno: Jaroslav Seifert z napadeného vlaku unikl, přišel však o knihu

Hloubkaři ostřelující osobní vlak u Rudné (okr. Praha-západ) na trati Praha-Beroun málem připravili o život také básníka Jaroslava Seiferta, napsaly před časem Zdické noviny odvolávající se na jeho memoáry Všecky krásy světa.

Článek dále naznačuje, že nějakou roli při jeho záchraně sehrála knížka, kterou Seifert vezl svému příteli Karlu Křížkovi z Berouna (spíše své kmotřence Jarmile Trnkové, která bydlela v sousedství K. Křížka – pozn. FV), u kterého na sklonku války často pobýval.

V knihovně jsem si půjčil Všecky krásy světa, abych si našel inkriminovanou pasáž o této epizodě, a zjistil jsem, že skutečnost byla nakonec trochu jiná. Cituji doslova: „Nejdříve jsem poznal, co je to nálet hloubkových letců. Poprvé jsem sylšel hvízdat kulky doslova kolem uší. Bylo v Dušníkách, dnešní Rudné. Když se přiblížili letci, vlak zastavil a všichni jsme utíkali z vlaku do polí. Letci po útoku odlétli a my se vrátili k vlaku. Lokomotiva byla prostřílena a otvory po kulkách syčela pára a horká voda. Dětská knížka, kterou jsem vezl známým do Berouna, byla prostřelena. Chtěl jsem si ji schovat. Ale když to zahlédl německý voják, knížku mi vytrhl a odnesl. Do Berouna jsme došli pěšky.“

Nádraží v Rudné hloubkaři „navštívili“ třikrát: 17. dubna, 26. dubna a 30. dubna 1945 – nemůže být sporu o tom, že k této události muselo dojít v posledním jmenovaném případě. V obou zbývajících případech byly napadeny vždy nákladní vlaky.

Zdroj: SEIFERT, Jaroslav. Všecky krásy světa : příběhy a vzpomínky. Praha : Československý spisovatel, 1982, s. 603

  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

