Úvodní stránka > Pardubický kraj > Aktualizováno: 1st Lt. McGee z 332nd Fighter Group prvním hloubkařem v protektorátu

Aktualizováno: 1st Lt. McGee z 332nd Fighter Group prvním hloubkařem v protektorátu

1st Lt. Charles E. McGee z 302nd Fighter Squadron 332nd Fighter Group, jeden ze stíhačů doprovazejících bombardovací svaz 15. letecké armády 24. srpna 1944 nad Pardubice, měl se svým mustangem (P-51C, sériové číslo 42-103072, kódové označení „78“, přezdívka „Kitten“) asi ve 12:30 zaútočit na vojenský transport, který byl odstaven mezi tzv. starým nádražím (zrušeno v roce 1958) a cukrovarem.

Oba objekty (včetně několika krytých vagonů) jsou vidět na třetí fotografii ze sbírky Pavla Korbela. Zdeněk Bičík tuto událost zmínil minimálně ve dvou svých článcích, odvolával se přitom na svědky a mikrofilmové kopie materiálů americké provenience (uložené ve Státním oblastním archivu v Zámrsku), aniž by uvedl, jaké škody byly vlaku způsobeny.

Z. Bičík útok 1st Lt. McGee 24. srpna 1944

Charles E. McGee věnoval této události, která byla z jeho pohledu zjevně pouhou epizodou v jeho kariéře, jednu větu ve svých memoárech (jejich 4. vydání vyšlo v roce 2008): „Když jsem začal stoupat, všiml jsem si vlaku, který zrovna přijížděl do stanice, a tak jsem se spustil za ním a střílel na lokomotivu, kterou jsem poškodil.“

V podobném duchu se vyjádřil v rozhovoru, který poskytl serveru TheHistoryNet v roce 2006. Musím konstatovat (aniž bych si byl pochopitelně zcela jist), že jeho vzpomínka skutečně spíše ukazuje na potvrzený útok na vojenský transport Dg 6453 na zastávce Horky u Čáslavi (okr. Kutná Hora; v četnickém hlášení uvedena zastávka Potěhy, dnes zrušená) na trati Kolín-Havlíčkův Brod. Patnáct vagonů bylo lehce poškozeno a tři lidé utrpěli zraněni (německý voják, železničář a civilní osoba).

Potvrdil to na základě hlášení 332nd Fighter Group (Narrative Mission Report) Daniel L. Haulman z Air Force Historical Research Agency, autor nedávno zveřejněné studie o vzdušných vítězstvích této jednotky. Pokud jde o místo útoku na vlak, byly udány souřadnice 49 stupňů 58 minut sev. šířky a 15 stupňů 47 minut vých. délky, což odpovídá severozápadnímu okraji Chrudimi. Této informaci však nelze přikládat velkou váhu, vzhledem k častým odchylkám při určení lokality v amerických pramenech. Ať už je skutečnost jakákoliv, je nepochybné, že šlo o první hloubkový útok na území protektorátu. 1st Lt. McGee nárokoval neupřesněné „poškození vlaku“.

1st Lt. McGee předtím sestřelil německý letoun Fw 190 F ze 8./SG 151, která měla základnu právě v Pardubicích. Fw 190 se zřítil u silnice spojující Staré Jesenčany a Dražkovice (okr. Pardubice), asi kilometr jižně od letiště, jeho pilot Ofhr. Beato Nager (německý Volksbund jej eviduje pod křestním jménem „Beoto“) zahynul. Tento souboj byl pomocí počítačové animace rekonstruován – byť ne zcela věrohodně – v dokumentární sérii Stíhači v boji, kterou nedávno vysílala Česká televize. Není bez zajímavosti, že na rozdíl od 1st Lt. Johna F. Briggse ze 100st Fighter Squadron a 1st Lt. Williama H. Thomase z 302nd Fighter Squadron, kteří během této mise rovněž nárokovali po jednom sestřelu, 1st Lt. McGee nezískal Distinguished Flying Cross.

1st Lt. McGee 24. srpna 1944

Charles E. McGee (narozen 7. prosince 1919), který ukončil pilotní výcvik ve třídě 43-F na základně v Tuskegee ve státě Alabama a byl vyřazen v hodnosti poručíka (2nd Lt.). V Itálii byl přidělen k 302nd Fighter Squadron, s níž absolvoval 82 misí v 12. letecké armádě a 54 misí poté v 15. letecké armádě od 5. května do 17. listopadu 1944. Kromě zmíněného sestřelu mu byl připsán jeden z osmnácti nepřátelských letounů, které na zemi zničila 332nd Fighter Group v Jugoslávii 8. září 1944. Zúčastnil se korejské války (jako příslušník 67th Fighter-Bomber Squadron 18th Fighter-Bomber Wing) a vietnamské války (16th Tactical Reconnaissance Squadron) a odešel do výslužby 31. ledna 1973 v hodnosti plukovníka (poslední bojová mise měla číslo 409, což je největší počet v historii amerického letectva).

Letoun sér. č. 42-103072, pojmenovaný po manželce Charlese E. McGee Frances „Kitten“, po ukončení operačního turnusu v Evropě „zdědil“ podle svých slov F/O Leon W. Spears z 301st Fighter Squadron, který byl sestřelen pravděpodobně v souboji s Me 262 jihozápadně od Berlína 24. března 1945. K této misi ovšem odstartoval v kabině jiného P-51C – sér. č. 42-103905, označení „51“.

Zdroje:
BIČÍK, Zdeněk. Pumy na Pardubice. Letectví + kosmonautika. 1978, roč. 54, č. 13, s. 481-483.
BIČÍK, Zdeněk. Vzdušný boj nad Pardubicemi při náletu 24. srpna 1944. Zprávy Klubu přátel Pardubicka. 1973, č. 9, s. 10-11.
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 2485-44
ŠAŠEK, Jiří. Letecká bitva nad Jindřichohradeckem 24. 8. 1944. Cheb : Svět křídel, 2011, s. 31
HAULMAN, Daniel L. Osobní sdělení z 3. srpna 2007
SMITH, Charlene E. M. G. Tuskegee airman : the biography of Charles E. McGee : Air Force fighter combat record holder. 2nd ed. Boston: Branden Pub, 1999, s. 62.
HAULMAN, Daniel L. Chronological table of Tuskegee Airkrmen earned the Distinguished Flying Cross, by date of the action for which it was awarded [online]. Dostupný z WWW: <http://www.afhso.af.mil/shared/media/document/AFD-101229-013.pdf&gt;

  1. Michal Plavec
    1. ledna 2007 (15:34)

    Podle amerického Intops Summary No. 398 letec 332nd FG sestřelil nízko nad zemí Fw 190 a vzápětí zaútočil na „Freight Train in Target Area“ (=míněny Pardubice). Je to jediný zmíněný útok na vlak tento den. Je tedy možné, že se jedná o vlak v Horkách u Čáslavi. Vzdušnou čarou je to méně než třicet kilometrů, tedy nějaké tři minuty letu.

  2. 4. ledna 2007 (09:10)

    drobná poznámkaCituji z rozhovoru s McGeem – [McGee’s opponent was from Jagdgeschwader 300, three of whose Pardubice-based Fw-190As attacked the 5th Bomb Division and damaged two bombers before being driven off.]No vzhledem k tomu, že JG 300 nebyla na letišti v Pardubicích nikdy dislokována a že zmíněný letoun podle všeho patřil SG 151 a navíc to ještě byl pravděpodobně Fw-190F-8 (i když možnost, že to bylo Ačko z Einsatzkomannda), tak má důvěra k americkým zdrojům silně poklesla.

  3. Michal Plavec
    5. ledna 2007 (16:34)

    re: drobná poznámkaNepletl bych si pojmy s dojmy. Rozhovor s veteránem se řadí do kategorie „oral history“, která nemá s oficiálními dokumenty nic společného a vzpomínky lidí nejsou faktograficky zrovna nejpřesnější. A komentář (v hranatých závorkách) přidal autor rozhovoru, jenž nemusí být žádným odborníkem. Leč pravdou zůstává, že zejména v hlášeních amerických stíhacích letců jsou četné rozpory, především geografické.

  4. peci
    8. ledna 2007 (11:38)

    o tom rozhovoru s pamětníkem bezezbytku souhlasím, ale o textu v hranatých závorkách nemohu polemizovat :)Pokud dělám rozhovor s veteránem a doplňuji k němu poznámky, nemusím být odborník na to, abych si zjistil, co tam bylo za jednotky. Pokud si to nejsem schopen zjistit, tak mlčím. ;)Jen mě mrzí, že takovýmito drobnostmi snižuje autor hodnotu článku pro lidi, kteří se historií zabývají. Jako příloha nedělních novin k odpolední kávě bezvadná, ale jako zdroj pro amatérské historiky a pídily k ničemu. 😦

  5. 19. ledna 2012 (21:30)

    jmáno Nageravolksbund.de uvádí křestní jméno sestřeleného pilota jako Beoto, ne Beato. Je překlep na straně VDK, nebo u Vás?.

  6. Jiří Šašek
    5. února 2012 (09:09)

    jméno NageraSprávné jméno bude Beato, neboť ho uvádí jak kniha evidence hrobů pardubického hřbitova, kde byl pohřben, tak příslušné německé hlášení o ztrátě a koneckonců i seznam maturantů gymnázia Korntal-Münchingen, viz má kniha strany 31-32.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s