Úvodní stránka > Jihočeský kraj > Aktualizováno: Dva železničáři smrtelně zraněni vařicí vodou z prostřeleného kotle

Aktualizováno: Dva železničáři smrtelně zraněni vařicí vodou z prostřeleného kotle

Na velikonoční neděli 1. dubna 1945 připravily střely hloubkařů o život dva železničáře z Veselí nad Lužnicí – strojvedoucího Vojtěcha Vondrušku a topiče Josefa Němce.

Z Mezimostí nad Nežárkou vyrazil osobní vlak č. 1705 v čele s lokomotivou 354.719 ze zdejší výtopny do cílové stanice v Horní Cerekvi v 10.45. Cesta probíhala bez problémů až k mostu za zastávkou Rodvínov (okr. Jindřichův Hradec). Krátce před polednem se znenadání objevily údajně dvoutrupé letouny (tj. P-38 Lightning) a bez varování zahájily palbu. Skoro se nechce věřit, že ve třech vagonech (Ci 40489, Ci 42882 a Ce 3-441) žádný z cestujících, kteří se snažili uprchnout k blízkému lesu a z nichž mnoho bylo příslušníky Hiterjugend a Wehrmachtu, nebyl nikdo zraněn.

Vondruška s Němcem však neopustili kabinu – snažili se na poslední chvíli upustit páru. Z proděravělého skříňového kotle vytryskla vařicí voda, která spolu se žhavým uhlím způsobila oběma popáleniny a opařeniny třetího stupně. Navíc byli zřejmě zraněni úlomky kovu ze stěn topeniště. Nejprve je místní občané ošetřili v hostinci U Steinhauserů a poté byli převezeni do nemocnice v Jindřichově Hradci. J. Němec zemřel týž den, jeho V. Vondruška kolega 6. dubna a byl pohřben v obci Bošilec.

V článku, který vyšel ve Veselském zpravodaji o této události, bylo napsáno jiné inventární číslo lokomotivy: 265.003. Ta sice také sloužila ve výtopně v Mezimostí, ale přece jen bych se v tomto směru spolehl na dobové úřední hlášení.

Vlak č. 1705 byl snad prokletý – v 15.50 byl znovu (třemi letouny) napaden, ovšem s náhradní lokomotivou č. 354.763 (opět z výtopny Mezimostí nad Nežárkou), která byla rovněž vyřazena z provozu. V tomto případě nebyl nikdo zraněn. Koleje a pražce na kilometrovníku 30.0 (mezi Jindřichovým Hradcem a Rodvínovem) byly poškozeny v délce 15 metrů.

Původně mě zarazil čas prvního i druhého útoku: Domníval jsem se totiž, že v Čechách ten den operovaly pouze letouny (P-51) od 52nd Fighter Group 15. letecké armády, a to od 13.50 do 15 hodin, a že všechny ostatní případy se udály v rozmezí 13.55 až 15.05. Skutečnost je nakonec poněkud složitější, ale ještě není zcela odhalena: Polední útok má na svědomí téměř jistě 82nd Fighter Group, ten druhý útok zcela jistě ne zmíněná 52nd Fighter Group. Přichází v úvahu ještě 14th Fighter Group – ale spíše teoreticky, protože v 15.55 byly její letouny už nejméně dvacet minut na zpáteční cestě na základnu…

Zdroje:
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 1034-45
VIRT, Radoslav. Smutné svátky velikonoční. Veselsko, duben 2006, s. 17
MOTYČKA, Josef. Parní lokomotivy ČSD 4. Praha : Corona, 2001, s. 45
JOUZA, Ladislav, PLAVEC, Michal. …A země se chvěla : Bombardování Kolína za druhé světové války. Cheb : Svět křídel, 2007, s. 178

  1. Jaroslav Prchal
    15. července 2007 (21:59)

    Správný názevSprávný název byl Mezimostí-Veselí, poválce byl změněn na Veselí n.Lužnicí.

  2. Filip
    16. července 2007 (10:32)

    Pokud jde o obec, máte pravdu, ale já měl na mysli výtopnu – v tomto případě je ve všech mně dostupných pramenech uvedeno Mesimostí nad Nežárkou (něm. Mesimost (Naser)).

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s