Úvodní stránka > Jihočeský kraj > Aktualizováno: Nekrasín, 28. prosince 1944

Aktualizováno: Nekrasín, 28. prosince 1944

K jedinému doloženému útoku na jidřichohradeckou úzkokolejku (konkrétně na její severní větev vedoucí do Obrataně) došlo 28. prosince 1944.

K jedinému doloženému útoku na jidřichohradeckou úzkokolejku (konkrétně na její severní větev vedoucí do Obrataně) došlo 28. prosince 1944. Přesně ve 13.12 prostříleli dva hloubkaři lokomotivu U 47.002 za zastávkou Nekrasín (okr. Jindřichův Hradec) u dnes již nepoužívaného mostu přes potok Rosička (kilometrovník 10.86-11.031).

V osobním vlaku č. 11955, který personál zřejmě včas nezastavil, zahynul v poštovním voze Dfu 646 průvodčí František Smrčka (roč. 1890) z Včelničky (okr. Pelhřmov) a úlomky skla byl lehce zraněn vlakvedoucí Rudolf Koudelka. Strojvedoucí František Beneda a topič Jan Uchytil a dvě cestující – Vlasta Hadravová rovněž z Nové Včelnice (tehdy Nový Etynk-Včelnice), která zrovna pobývala na dovolené z totálního nasazení v Berlíně, a Aloisie Sedláčková z Jindřichova Hradce – utrpěli těžké zranění, když se snažili před útokem ukrýt. S výjimkou R. Koudelky, kterému na místě poskytl první pomoc doktor Jílek z Nové Včelnice, byli zranění odvezeni nákladním autem firmy Kuffner do nemocnice v Jindřichově Hradci. Vlastě Hadrabové zde musela být amputována pravá ruka.

„Osud postižených vzbudil soucit všeho lidu a celá tato událost vzrušila celou naši obec svojí překvapující náhlostí a prudkostí střelby i neblahými důsledky na životě a zdraví postižených občanů. Zanechala zároven tísnivý pocit strachu z dalších náletů, který bral i chuť k jízdě vlakem,“ napsal s pochopiteným emociálním pohnutím novovčelnický kronikář.

Pomníček, který připomíná tuto událost, s nápisem, na kterém se podepsal již zub času, najdeme vedle čekárny zastávky Nekrasín.

Lokomotiva U 47.002 tzv. Malletovy konstrukce byla vyrobena v roce 1911 a na této trati sloužila v letech 1921 až 1959, pak byla předána na tzv. pionýrskou železnici Prešov-Sigord. Po jejím zrušení byla lokomotiva umístěna na podstavec u dnes již bývalého depa v Prešově, v lednu 2008 (poté, co dostala nový nátěr) se přesunula o kousek dál – viz fotoreportáž.

Sluší se dodat, že na webu Jindřichohradeckých místních drah je uvedeno, že zasažená lokomotiva měla číslo U 47.001…

Zdroje:
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 3822-45
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4542, inv. č. II-20016/45
Paměti obce Včelnice-Nový Etynk, 3. kniha http://www.zsnovavcelnice.cz/kronika/kronika3.pdf
SOkA Jindřichův Hradec, fond Archiv obce Nová Včelnice, 1777–1945 (1951), Pamětní kniha Nové Včelnice 1938-1951, s. 110-111
Parní lokomotivy – historický přehled [online]. Jindřichův Hradec : Jindřichohradecké místní dráhy, cop. 2013 [cit. 2014-08-21]. Dostupný z WWW: <http://jhmd.cz/nase-vlaky/historicky-prehled-vozidel/parni-lokomotivy-historicky-prehled>
.
Putování z Jindřichova Hradce do Obrataně [online]. Jindřichův Hradec : Jindřichohradecké místní dráhy, cop. 2013 [cit. 2014-08-21]. Dostupný z WWW: <http://jhmd.cz/trate-a-stanice/putovani-z-jindrichova-hradce-do-obratane>
.

  1. 16. října 2010 (23:26)

    UpřesněníPomníček byl přemístěn v souvislosti s přeložkou trati v roce 1989 z místa události k zastávce. To s lokomotivou U.47.001 je léta tradovaný omyl, vycházející zřejmě z dobového líčení pamětníka (několikastránkové je uloženo v muzeu v Kamenici nad Lipou). Navíc na tomto stroji (majetek NTM) nebyly žádné stopy poškození střelami patrné – dnes už to např. na vodních vanách není možné prokázat, jsou nové. Na "dvojce" však nějaké stopy jsou (to nemám ověřeno, vany "jedničky" ano).V knize Karla Justa Na úzkém rozchodu v Jindřichově Hradci a Gmündu (VYDOL 2004) je událost popsána takto: "Dne 28. prosince 1944 zjistila strojní četa při jízdě vlaku 11655 za Novou Včelnicí přítomnost amerického kotláře. Četa se pokusila s vlakem dojet do radouňských lesů, což se jí ale nepodařilo. Stroj U 47.002 byl následkem leteckého útoku u km 10,7 prostřílen. O život přišel průvodčí vlaku, strojvůdce byl těžce zraněn a dalších pět lidí bylo zraněno lehce. Tuto tragickou událost připomíná pomníček na zastávce v Nekrasíně, do roku 1989 umístěný na místě napadení vlaku (po postavení přeložky byla stará trať snesena)."

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s