Úvodní stránka > Karlovarský kraj > Aktualizováno: A. Lusting utekl z vlaku, v němž při náletu hloubkařů zahynulo 23 vězňů

Aktualizováno: A. Lusting utekl z vlaku, v němž při náletu hloubkařů zahynulo 23 vězňů

Podle autorů publikace Poslední akce se cílem hloubkařů 15. dubna 1945 asi v 19 hodin stalo několik vlaků, které projížděly Kraslicemi (okr. Sokolov) nebo zde byly odstaveny. Zasaženy byly minimálně dva z nich: u prvního bylo zničeno pět cisternových vagonů s palivem.

Ve druhém případě šlo o jeden z mnoha tragických omylů války. Ve vlaku, který převážel polské vězně do koncentračního tábora Meuselwitz, pobočky Buchenwaldu na hranicích Saska a Durynska, zahynulo v krytých vagonech 23 lidí, z toho 22 žen, množství dalších bylo zraněno, stejně jako německých a maďarských vojáků. Mrtvá těla byla pochována na kraslickém hřbitově (na pamětní desce ovšem není zmínka o samotném náletu nebo příčině smrti).

Mezi vězni byl i spisovatel Arnošt Lustig, který se s velkou dávkou štěstí zachránil a později ho tento příběh inspiroval k sepsání novely Démanty noci. „Já jsem tady utíkal z transportu, řekl Arnošt Lustig, tady Američani bombardovali nádraží, nás sem vezli v dobytčácích z Mauselwitzu, to byla pobočka Buchenwaldu, a my jsme využili toho zmatku a zdrhli, a ten drobný pan vedle něho přitakal, neboť to byl Jiří Justic, který utíkal s ním. A já se plácnul do čela, no jo, vždyť já jsem to už někde slyšel… A zastyděl jsem se, že o tom nevím víc. Takže Démanty noci mají počátek tady! řekl jsem užasle a Lustig řekl jo, kus je toho licence, nebyli jsme dva, ale čtyři a některé scény jsem tam přidal, ale ti dědci, jak nás chytili, ti byli skuteční. A tak jsem poslouchal Arnošta Lustiga a říkal si, že to by se také mělo o Kraslicích vědět, že tady, na trati mezi Klingenthalem a Kraslicemi, se zrodila jedna velká novela, jíž předcházel strašný zápas, který se naštěstí přiklonil na stranu života,“ napsal ve své fotoreportáži v Týdnu J. Peňás.

Útočící jednotka: Pokud časový údaj odpovídá skutečnosti, jedině 362nd Fighter Group, která na česko-saském a česko-bavorském pomezí operovala po celý den. Po 18:30 hodin měla shodit dvě pumy na nádraží v Lubech (okr. Cheb; podle udaných souřadnic), které leží asi sedm kilometrů od Kraslic…

Provoz na trati Sokolov–Kraslice se podařilo obnovit až 22. června 1945, po příchodu českého personálu (za války Kraslice se nacházely na území odtrženého pohraničí).

Zdroje:
FOUD, Karel, KRÁTKÝ, Vladislav, VLADAŘ Jan. Poslední akce : Operace amerického a britského letectva nad územím Čech v dubnu a květnu 1945. Plzeň: Nava, 1997, s. 25.
CERVAN, David a kol. Dráha údolím Svatavy. Sokolov : Klub M 131.1, 1996, s. 19
Air Force Historical Research Agency, roll B 5653, Ninth Air Force Summary of Operations No. 105 – 15 April 1945
PEŇÁS, Jiří. Lamentace a hněv. Démanty noci. Kraslice. Týden [online]. 14. 7. 2009 [cit. 2010-02-23]. Dostupný z WWW: <http://www.tyden.cz/rubriky/kultura/fotoblog-jiriho-penase/lamentace-a-hnev-demanty-noci-kraslice_129180.html&gt;

  1. jiří dedera
    4. dubna 2010 (15:02)

    troskyMezi Útvinou a Toužimí u silnice dodnes leží zbytky německé stíhačky z toho leteckého souboje.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s