Úvodní stránka > Středočeský kraj > Aktualizováno: Dvacet šest mrtvých cestujících ve vlaku u Libice nad Cidlinou

Aktualizováno: Dvacet šest mrtvých cestujících ve vlaku u Libice nad Cidlinou

Doslova v masakr se změnil útok jedné nebo dvou (případně čtyř až pěti podle některých zdrojů) stíhaček na jedoucí osobní vlak č. 805 mezi stanicemi Libice nad Cidlinou a Velký Osek 28. prosince 1944 asi ve 12.35 hodin.

Hloubkaři sice přeletěli nad tratí, aby jako obvykle dali strojvedoucímu signál k okamžitému zastavení, ale on se z důvodu, o němž lze dnes jen spekulovat, rozhodl jej ignorovat, a tak cestující nemohli vlak včas opustit a uchýlit se do bezpečí. Jednu hypotézu naznačuje svědek Jaroslav Novotný z Poděbrad, kterého cituje Michal Plavec: strojvedoucí měl snad v úmyslu odpojit lokomotivu, aby snížil riziko, že budou zasaženy i vagony za ní. To se mu však nepodařilo.

Faktem zůstává, že vzápětí byla prostřílena nejen samotná lokomotiva č. 434.2268 z výtopny Nymburk, ale také dva služební vozy a šestnáct vagonů. Nemocnice v Nymburku, Městci Králové a Kolíně sotva stačily zvládnout takový nápor. Některým zraněným osobám musela být amputována končetina.

Ze vzpomínky Eduarda Schnierla, očitého svědka: „Stál jsem dál v chodbičce, u nohou tašku s prázdnými kastrůlky od jídla a četl noviny. Za mostem přes Cidlinu střelba, vlak trhavě zastavoval, okénkem na severní straně jsem zahlédl přetrhané dráty vzdušného telefonického vedení. Shora střechou prošla rána (střela), prošla i stěnou sousedního kupé, odkud se ozval nářek. Na další jsem nečekal, otevřel dveře vagónu, vyskočil z vlaku, přeskočil drátovody (vedení podle trati pro obsluhu návěstidel nebo závor) s novinami v ruce utíkal po zamrzlém poli od vlaku směrem na jih. Nad vlakem kroužil jednomotorový stíhač, na směrovém kormidle červenobílou šachovnici a směrem od lokomotivy výšky asi 20 až 50 metrů nad zemí ostřeloval stojící vlak. Naučil nás dělat bezvadné přískoky. Když se vracel, utíkali jsme, když střílel, tak jsme zalehli. Přesto i na poli dostávali jednotlivci zásahy ze zadu, protože on nalétával po severní straně.“

Libice nad Cidlinou
Místo útoku (snímek převzatý z Google maps)

Jeden čtenář mě upozornil na rozhovor, ve kterém Jiřina Švorcová vzpomíná na válku a také na útok hloubkařů na vlak u Poděbrad.
„… Měli jsme tenkrát na Žižkově hostinec, takže když bylo kobercové bombardování Vinohrad, minulo nás z leteckého pohledu jen o milimetry. Na Vinohradech padaly baráky, my měli naštěstí jen vymlácená okna, ale exploze byly strašné. Vlítla jsem do kuchyně, máma byla skrčená pod stolem — pocit ochrany — ale do krytu nechtěla. Na plotně vařila knedlíky a jídlo pro strávníky mělo přednost. Zanedlouho jsem ostatně zažila něco podobného. Jely jsme s kamarádkou vlakem k tetě na vesnici pro potraviny. Byly jsme tenkrát docela malé holky, takže se počítalo, že projdeme kontrolami německých vojáků, kteří hlídali, jestli někdo nepřeváží potraviny — koho chytili, tomu jídlo v lepším případě zabavili, v horším se za to i zavíralo. Za Poděbrady zaútočil na náš vlak hloubkový letec; to se vyřazovaly lokomotivy. Po první kulometné dávce jsem se přistihla, že sedím pod okýnkem a hlavu si kryju prázdným kufříkem. V posledním voze jela Hitlerjugend a pilot zřejmě myslel, že v celém vlaku jsou Němci. A tak se několikrát vrátil a střílel. Zahynulo tam tenkrát přes dvacet lidí. My s kamarádkou jsme z vlaku utekly na opačnou stranu než většina a to nás zřejmě zachránilo. Schovaly jsme se ve chlévě, a když jsme se odvážily ven, tak vesničané, kteří dosud mávali letci na pozdrav, se od nás dozvěděli, co se děje. A rozjely se záchranné akce. Pro cestující přijel z Poděbrad vlak, spíš vláček. A my dvě přespaly u jedněch laskavých lidí, kteří nás druhý den odvezli nákladním vozem do Prahy; bály jsme se do vlaku. Máma nic netušila, jen se otočila od plotny a řekla udiveně: ‚Holky, to už jste doma?'“

V hlášení zpracovaném Dopravním úřadem Nymburk s odstupem jedenácti dní po této události (pokud jde o bilanci tohoto útoku, je to nejspolehlivejší pramen, který jsem dosud vyhledal) se hovořilo o 17 osobách, které zahynuly na místě, a sedmi dalších, které zemřely krátce po převozu do nemocnice, a 58 zraněných, z nichž někteří byli záhy propuštěni do domácího ošetřování. Asi patnáct lidí utrpělo zranění pouze lehčího rázu, které nevyžadovalo hospitalizaci, resp. nebyli úředně evidováni jako oběti tohoto útoku. Podle M. Plavce bylo nutné okamžitě posílit četnickou stanici v Libici nad Cidlinou z okolních služeben.

V roce 1947 byla u železničního přejezdu přes silnici vedoucí do obce Kanín odhalena pamětní deska se jmény všech – ovšem 26 – obětí. Z toho vyplývá, že František Novák a Augustin Polesný tedy museli zemřít až po 8. lednu 1945. V tomto seznamu naopak chybí Vilém Čermák, který byl údajně v napadeném vlaku rovněž smrtelně zraněn, pravděpodobně však přežil.

Libice nad Cidlinou
(Foto: Radek Nimburský, http://www.vets.estranky.cz)

Zdroje:
PLAVEC, Michal. Hloubkaři útočí: krvavá žeň při náletu na rafinérie. Kolínský deník. 28.12.2004, s. 10.
JOUZA, Ladislav, PLAVEC, Michal. …A země se chvěla : Bombardování Kolína za druhé světové války. Cheb : Svět křídel, 2007, s. 140
DĚDEK, Honza, CHRAMOSTOVÁ, Vlasta. Paměť komunistky. Reflex. 2008, roč. 19, č. 47, s. 38
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic I, karton č. 4767, inv. č. 7-45
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic I, karton č. 4542, inv. č. II-20177

  1. STRANKY
    7. června 2007 (18:39)

    Fotografie pamětní deskyNa těchto stránkáchhttp://web.kolin.cz/militaryclub/zajimavosti, konkrétněhttp://web.kolin.cz/militaryclub/zajimavosti/pamatniklibice.htm lze nalézt detailní foto i se jmény jednotlivých obětí.

  2. Petr Bunda
    1. listopadu 2009 (22:22)

    3rd Scouting Force?Jestli byl popis stíhačky výpravčím správný, pasuje pak na P-51D Mustang od 3rd Scouting Force. Předpokládám, že se najde znalec, který má od téhle jednotky seznam akcí a potvrdí či vyvrátí možnost útoku na vlak touto jednotkou.

  3. Filip
    2. listopadu 2009 (09:33)

    Dobrý den, zatím vše nasvědčuje tomu, že v Čechách zaútičily toho dne pouze letouny 325. FG.

  4. Michal Plavec
    3. listopadu 2009 (10:59)

    Téma jsem již zpracoval tolikrát, že se skutečně bez nejmenších pochybností jednalo o 325th Fighter Group. Stačí si přečíst mé články či kapitoly v knihách. Jakékoliv pochyby nejsou na místě (netuším, Filipe, proč používáš formulace vše nasvědčuje???). Žádná jiná jednotka toho dne (ani průzkumná) na vlaky 28. prosince neútočila. Letitý pan Schnierl napsal své vzpomínky s odstupem šedesáti let. Ne dříve, ne později. Spletl se – klasickou černožlutou šachovnici zaměnil za polskou šachovnici. Při rozhovoru se mnou byl dokonce skálopevně přesvědčen, že útočila polská letadla, letadla spolskou šachovnicí. Což je naprostý nesmysl…

  5. Filip
    6. listopadu 2009 (18:54)

    Myslím, že mé vyjádření bylo celkem jednoznačné, ale jinak je pravda, co píše Michal.

  6. petr.barchanek
    10. února 2010 (01:28)

    Už se to tady kdysi řešilo, jednou z přeživších cestujících byla herečka "Žena za Pultem" Jiřina Švorcová, byl s ní rozhovor v Reflexu asi před rokem.

  7. Bad
    21. července 2013 (10:37)

    Toho dne probíhalo bombardování Kolína. Stíhací doprovod využíval čas k útokům v okolí. Kromě vlaku v Libici byl napaden i vlak ve Světlé nad Sázavou (bombardovací svaz přilétal od jihu – z Itálie).

  8. 28. července 2013 (20:00)

    Zdaleka najen ve Světlé nad Sázavou – viz http://hloubkari.cz/utoky .

  1. No trackbacks yet.

Napsat komentář