Úvodní stránka > Středočeský kraj > Aktualizováno: Lužná-Lišany, 31. března 1945

Aktualizováno: Lužná-Lišany, 31. března 1945

31. března 1945 zastihli hloubkaři na stanici Lužná-Lišany (dnes Lužná u Rakovníka; okr. Rakovník) transport č. 90361, na který ve 14.10 celkem třikrát zaútočili. Lokomotiva č. 344.114 z místní výtopny byla zasažena, ale nikoliv vyřazena z provozu. Zato nákladní vagon Bremen 2248 s náhradními díly do letadel byl zapálen. V rotundě výtopny byla prostřílena lokomotiva č. 524.050. Kulky rozbily okna a poškodily střechu budovy a zničily výjezdní signalizaci III a IV. Staniční kronika se zmiňuje pouze o jedné (z provozu vyřazené lokomotivě).

Útočící jednotka: Zcela jistě 31st Fighter Group

Zdroje:
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 1044-45
Národní archiv, fond Sbírka staničních kronik, karton č. 33, inv. č. 681, Lužná-Lišany

  1. Jiří Šebek
    3. října 2010 (20:10)

    Je to možné?Dalo by se někde zjistit, z jakých typů a počtu letadel a hlavně jakých palubních zbraní byl útok proveden? Dále směr, odkud letouny přiletěly (světové strany) a hlavně z jakého směru a vzdálenosti od nádraží (trati)zahájily palbu? Byl transport č. 90361 napaden ještě v nádraží nebo už na volné trati a pokud ano, kterým směrem jel?

  2. Jiří Šebek
    12. října 2010 (21:09)

    Je to skutečně pravdaPo útoku hloubkařů na nádraží v Lužné se mi podařilo najít vystřílené nábojnice z palubních zbraní.

  3. Filip
    19. ledna 2012 (17:58)

    Dobrý den, v tomto případě zaútočily Mustangy z 31st Fighter Group. Ovšem nevím, z jakého směru přiletěly.

  4. Jiří Šebek
    22. prosince 2012 (19:20)

    Hezké vánoce, při procházení lesa jsem si kousek od železniční trati Lužná – Řevničov všiml několika pravidelných kráterů o hloubce asi 3,5 metru a šířce tak 6-8 metrů. Jsou nedaleko od sebe v řádu metrů, od železniční trati zhruba 80 – 100 metrů. Moje doměnka, že jde o krátery po bombách se plně potvrdila po nálezu mnoha střepin (po očištění od koroze stále ostré jako břitva). Mohlo by jít o pozůstatek po nezdařeném útoku hloubkových letců nebo je spíše pravděpodobnější, že se nepotřebných pum zbavil třeba nějaký poškozený stroj z většího náletu někde jinde při otáčení domů?
    Jen dobré přeje Jiří Šebek.

  5. 2. ledna 2013 (11:43)

    To je velmi zajímavé, ale nepředpokládám bezprostřední souvislost s útokem hloubkařů – nevím totiž o tom, že by kdy došlo ke shozu bomb. Pokud ano, pak by přicházel v úvahu útok 4. května 1945, ale staniční kronika to nepotvrzuje.

  6. Jiří Šebek
    3. ledna 2013 (19:23)

    Krátery se pokusím nafotit ihned, jakmile to půjde a budu mít chvilku času pro sebe a to včetně nalezených střepin po očištění. Je to v lesním porostu, málo světla, ale snad se to povede.

  7. Jiří Šebek
    3. ledna 2013 (19:32)

    Zajímavé, není zde podrobný záznam o útoku na německý (lazaretní?) vlak v prostoru železničních stanic Stochov (Lány), Rynholec, Nové Strašecí, kdy byl jako kryt vlakové soupravy využit údajně tunel před stanicí Nové Strašecí směrem od Prahy, ale možná jsem špatně hledal … Krámy z tohoto rozstříleného vlaku měli místní lidé po půdách a sklepech až do dnešních dnů, většinou jsou již ale prodány překupníkům …

  8. 4. ledna 2013 (10:51)

    Ad Lány: Asi máte na mysli tento případ – https://hloubkari.wordpress.com/2009/03/15/772598-pred-strelami-hloubkaru-se-vlak-ukryl-v-tunelu/ (1. dubna 1945)

  9. Jiří Šebek
    4. ledna 2013 (17:53)

    Ano, to bude ono. Pouze jako tip pro další bádání: v místním Novostrašeckém měsíčníku vycházel velmi pěkně napsaný seriál z konce války na Novostrašecku. Myslím, že útoky hloubkařů zde byly také zmíněny a výtisky tohoto měsíčníku by snad mohli ukládat v místní knihovně, nevím …

  10. 5. ledna 2013 (18:29)

    Díky za tip! Nevíte aspoň ročník? Na webu obce jsou poslední tři ročníky.

  11. Jiří Šebek
    6. ledna 2013 (14:26)

    Myslím loni někdy zjara …Ty výstřižky jsem si dával na stranu, velmi pěkně napsané podrobné články, ale žena mi to vyhodila …

  12. 6. ledna 2013 (18:41)

    Díky, už jsem to našel – únor a březen 2011.

  1. No trackbacks yet.

Napsat komentář