Úvodní stránka > Jihomoravský kraj > Aktualizováno: Sedm šturmoviků obětí flaku při náletu na okolí Lulče

Aktualizováno: Sedm šturmoviků obětí flaku při náletu na okolí Lulče

Asi nejznámější akcí sovětských bitevních letounů Iljušin Il-2 na Moravě byla série útoků na nádraží, postavení dělostřelectva a vojenské kolony v Lulči (okr. Vyškov) a okolí 27. dubna 1945, den před osvobozením obce.

Podle Jindřicha Dreboty, který se jako redaktor časopisu Zápisník se v 70. a 80. letech zabýval pátráním po havarovaných sovětských letounech, bylo v bezprostředním okolí Lulče pět iljušinů z dvanácti sestřeleno flakem a minimálně osm členů jejich osádek padlo.

Josef Mikš dokonce uvádí, že v prostoru Luleč-Tučapy-Podbřežice bylo ztraceno celkem sedm letounů, osmý, rovněž flakem poškozený, nouzově přistál u Kovalovic (asi 9 kilometrů jihozápadně od Lulče), na území, které již bylo obsazeno Rudou armádou. Tento údaj je ostatně v souladu s místními kronikami, jak napsal Michal Plavec v komentáři u původního příspěvku, ve kterém byly chybně spojeny útoky 25. a 27. dubna 1945.

V diskusním fóru Letecká válka nad Československem Jan Mahr zveřejnil seznam všech sedmi osádek nezvěstných při této akci, které příslušely k 90. a 92. gardového bitevnímu pluku 4. gardové bitevní divize a 235. bitevního pluku 264. bitevní divize ze sestavy 5. letecké armády.

Podle M. Plavce se večer 26. dubna 1945 přesunula k Lulči od baterie dvanácti děl ráže 88 milimetrů ze sestavy I. Flakkorps, kterému velel General der Flakartillerie Richard Reimann. Večer následujícího dne byla baterie zničena během dalšího náletu sovětských bitevníků.

V jednom ze série článků, která v Zápisníku na toto téma vyšla, je na mapce zachyceno rozmístění čtyř postavení flaku: po pravé straně cesty, která spojuje silnici Brno-Vyškov a železniční trať. Ze svědectví pamětníka M. Dvořáka však vyplývá, že flak se nacházel naopak podél zmíněné silnice, od úrovně železniční stanice po osadu Jezovitská (bývalého zájezdního hostince), a byl částečně ukrytý stromy v aleji.

Další dva stroje Il-2 (opět ze 4. gardové bitevní a 264. bitevní divize) si měly připsat na konto německé stíhačky Bf 109 (možná z I/JG 52 nebo JG 77) v souboji, který se odehrál při zpátečním letu u Slavkova. Jeden z Il-2 havaroval přímo v ulicích města. Dva letci zahynuli a dva se zachránili a unikli zajetí.

Zdroje:
RAJLICH, Jiří, SEHNAL, Jiří. Konec Luftwaffe v Čechách. 1. část. Plastic Kits Revue. 1992, ročník 2, č. 11, s. 4-6
DREBOTA, Jindřich. Návraty (5). Zápisník. 1981, roč. 25, č. 12, s. 10-12.
DREBOTA, Jindřich. Jen pár slov azbukou. Zápisník. 1980, roč. 24, č. 3, s. 6-8.
MIKŠ, Josef. Na vyškovském směru : Bojová činnost vojsk 2. ukrajinského frontu při osvobozování Vyškovska v dubnu a květnu 1945. Vyškov : OV ČSPB : OV KSČ, 1986, s. 44-45
PLAVEC, Michal. Smrtonosná oblaka : letecká válka mezi Labem a Orlickými horami 1938-1945. Cheb : Svět křídel, 2012, s. 473.
ANDRÝSEK, Pavel. Re: Různé případy na Moravě? In Diskusní fórum Letecká válka nad Československem [online]. Zveřejněno 11. 1. 2009 [cit. 2009-01-27]. Dostupný z WWW: ‹http://hloubkari.cz/forum/index.php?topic=25.msg2076#msg2076
>.

  1. Michal Plavec
    19. února 2007 (11:38)

    Německý VIII. Fliegerkorps nasadil 27. dubna 1945 do bojů 122 stíhaček, z toho 71 v prostoru Opava – Ostrava – Brno. V bojích měli podle hlášení sestřelit němečtí stíhači 23 letadel, dvě sestřelit pravděpodobně a čtyři zničit na zemi. Vlastní ztráty činily čtyři letadla a deset bylo poškozených.

  2. Radovan Frait
    28. srpna 2008 (10:40)

    Domnívám se, že ty šturmoviky sundali s velkou pravděpodobností stíhači z II./JG 77, kteří bázovali v té době v Prostějově, I./JG 77 pokrývala spíše Opavsko a Slezsko. V úvahu mohou připadat ještě Stab NAG 2 nebo 1./NAG 2 z Olomouce-Neředína. Nasazeni I./JG 52 v tomto prostoru není nemožné, ale má někdo k tomu nějaké hodnověrný dokument?

  1. No trackbacks yet.

Napsat komentář