Úvodní stránka > Pardubický kraj > Čtyři obří dopravní letouny Me 323 zničeny v Chrudimi

Čtyři obří dopravní letouny Me 323 zničeny v Chrudimi

Čtyři piloti z 325th Fighter Group – Col. Ernest H. Beverly, 2nd Lt. O. I. Agee Jr., 2nd Lt. Fred M. Brown a 1st Lt. Darwin R. Addis – zničili 28. prosince 1944 na letišti u Chrudimi po jednom obřím transportním letounu Me 323.

Podle M. Plavce tyto stroje nesly označení G6+IQ, G6+LQ, G6+NQ a G6+DS a patřily k 16./TG 4, která se po kapitulaci Rumunska v srpnu 1944 přesunula na území protektorátu.

Tento útok potvrzuje hlášení velitele pořádkové policie z 30. prosince 1944, ovšem uvádí tři zničené a pět poškozených stíhačů (Me-Jäger)! Jeden voják byl lehce zraněn.

Zdroje:
JOUZA, Ladislav, PLAVEC, Michal. …A země se chvěla : Bombardování Kolína za druhé světové války. Cheb : Svět křídel, 2007, s. 133 a 135
Národní archiv, Německé státní ministerstvo pro Čechy a Moravu, karton č. 77, sg. 110-3/49

  1. Ing. Luděk Stodůlka
    8. září 2014 (20:23)

    Viděl jsem na konci II.SV (asi na jaře 1945) přilétat jednotlivé letouny Me-323 – šestimotorové „Giganty“, na letiště Pardubice. Bylo mi tenkrát necelých 16 let. Bydlel jsem ve Svítkově, 2 km vzdušnou čarou od letiště. Nedohlédl jsem a tak jsem nemohl vědět, že Giganty pokračovaly až do Chrudimi. Podle pozdějších informací už žádný odtud neodstartoval. Neměli pro ně palivo a údajně by jim ani nestačila plocha letiště ke vzletu.
    Z pozdější doby vím, že z nich vznikly po válce někde v okolí letiště králíkárny a jiné „stavby“.

  1. No trackbacks yet.

Napsat komentář