Úvodní stránka > Jihomoravský kraj > Aktualizováno: Útok na vlak v Pouzdřanech zaplatil pilot životem

Aktualizováno: Útok na vlak v Pouzdřanech zaplatil pilot životem

Tragicky skončil útok pravděpodobně dvojice amerických stíhačů ze 48th Fighter Squadron 14th Fighter Group na osobní vlak č. 406 mezi Popicemi a Pouzdřany (okr. Břeclav) na trati Brno-Břeclav 1. března 1945.

2nd Lt. Fredovi G. Clifgardovi se staly osudnými dráty vysokého napětí u tratě, o které při nízkém letu zavadil křídlem poté, co vyřadil z provozu lokomotivu č. 365.021. Jeho stroj typu P-38 Lightning (sériové číslo 44-23187, trupové označení „17“) okamžitě začal hořet a vzápětí se zřítil, aniž by měl pilot sebemenší šanci se zachránit. V samotném vlaku byli čtyři osoby zraněny težce a dalších několik lehce, včetně vlakvedoucího Banzeta.

Jan Mahr dodává na základě Narrative Mission Report ze dne 1. března 1945, že 14 letounů 48th Fighter Squadron napadlo mezi 11.15 a 11.30 hodin cíle ve čtyřech lokalitách jihovýchodně od Brna: udané souřadnice odpovídají okolí Zaječí, Podivína, Mikulova a Hustopečí. Clifgardův kolega z Bílého roje 48th Fighter Squadron 1st Lt. Marvel M. Taylor, Jr. vypověděl, že k havárii došlo v 11.20 hodin „10 mil severovýchodně od Hustopečí“ (v MACR je jako pravděpodobná příčina palba pěchotních zbraní nebo flaku), poválečná zpráva ministerstva vnitra místo upřesnila: kóta 308 severovýchodně od Pouzdřan.

Pozůstatky 2nd Lt. Clifgarda, který se narodil 13. března 1925 v Long Beach v Kalifornii, byly pohřbeny u zdejšího kostela, ovšem pod jménem Clark Shiler, které se objevilo i ve zprávě o poválečném vyšetřování SNB, doplňuje Jan Mahr. Z ní vycházeli Američané i při exhumaci 31. října 1946, ale jelikož osobní identifikační známka nebyla nalezena a v americkém letectvu nebyl žádný „Clark Shiler“ evidován, byly pozůstatky uloženy do hrobu s nápisem „neznámý“ v belgickém Neupre na Ardennes American Cemetery and Memorial, odkud byly na žádost rodiny převezeny Spojených států poté, co byla Clifgardova totožnost zjištěna. 2nd Lt. Clifgard byl přidělen ke své jednotce 12. listopadu 1944, do 1. března 1945 absolvoval jedenáct misí. Obdržel Air Medal a posmrtně Purple Heart.

Fred Clifgard Pouzdrany exhumace
(Jméno „Clark Shiler“ v seznamu exhumovaných amerických letců v Československu)

Mimochodem, jméno Shiler (byť zkomolené na Šiler) zmiňuje Zdeněk Bičík ve dvou článcích, odvolává se přitom na výpověd rolníka F. Srnce z Pouzdřan, který údajně viděl identifikační známku! Podle Jana Mahra ve skutečnosti šlo o stříbrný náramek, který 2nd Lt. Clifgardovi věnovala se svým vyrytým jménem jeho snoubenka Shirley Clark.

V září 1991 zde byl za přítomnosti tehdejší americké velvyslankyně v ČSFR Shirley Temple Blackové odhalen pomníček a otevřena výstava, kde byly k vidění nalezené zbytky Clifgardova letounu (viz fotografie, které laskavě poskytl Jan Břečka z Moravského muzea v Brně).

Pomník 2/Lt Clifgarda v Pouzdřanech

Výstava v Pouzdřanech

Zdroje:
BIČÍK, Zdeněk. K letecké válce nad Moravou 1944-1945. Jižní Morava. 1983, roč. 19, svazek 22, s. 231-233.
MAHR, Jan. Vzpomínky na neznámé letce : Havárie spojeneckých letadel na Moravě a ve Slezsku v období 2. světové války. Kovářská : Muzeum letecké bitvy nad Krušnohořím 11. 9. 1944 (vlastním nákladem autora), 2011, s. 400-405

  1. Michal Plavec
    31. srpna 2006 (16:58)

    Rozdíly v čase: američtí letci se většinou řídili časem v zemi, kde měli základny. 1. března 1945 platil v Německu Středoevropský čas (Central European Time – CET), což je Greenwich Main Time (GMT) + 1 hodina, a ve Velké Británii British Summer Time, což je také GMT + 1 hodina. Otázkou je, zda se Američané řídili britským časem, ale v každém případě by se tento den měly německé a britské časy shodovat, takže k žádným rozdílům nedocházelo. Britský čas měl o jednu hodinu více oproti německému až od 2. dubna 1945, kdy začal platit British Double Summer Time. Ovšem v podobném případě, v noci na 31. března 1945, také britské materiály uvádějí čas o hodinu více oproti českému, respektive německému. Vysvětlení pro tuto skutečnost nemám.

  2. petr.barchanek
    29. listopadu 2009 (20:56)

    Tuto nehodu mi kdysi popisoval soused (doslova "mezi Brnem a Břeclaví na vlak útočil dvoutrupák a zamotal se do drátů od telegrafu"). Ten pán už bohužel nežije.

  1. No trackbacks yet.

Napsat komentář