Úvodní stránka > Středočeský kraj > Aktualizováno: Starý Kolín, 1. dubna 1945

Aktualizováno: Starý Kolín, 1. dubna 1945

Kolem druhé hodiny odpolední 1. dubna 1945 "kontrolovali" piloti 52. stíhací skupiny také železniční dopravu na trati Praha-Pardubice.

Jeden z útoků se odehrál u vjezdu do zastávky Starý Kolín ve směru od Týnce nad Labem (kilometrovník 341.5). Ve 14.10 hodin zde hloubkaři, kteří přiletěli od severozápadu, několika průstřely vyřadili z provozu lokomotivu č. 434.2203 u nákladního vlaku č. 8612. Strojvedoucí Karel Líbal a topič Josef Propš, bohužel, setrvali příliš dlouho na svém stanovišti a utrpěli opařeniny 3. stupně. Lehce zraněn byl rovněž průvodčí Ladislav Reimil.

Letouny ve Starém Kolíně přitom neúmyslně zapálily dům Václava Mikšovského čp. 206, ale oheň se podařilo díky pomoci německých vojáků uhasit. Dále byla zasažena střecha domu čp. 60, střecha stodoly rolníka Antonína Procházky čp. 45 a zeď farní stodoly. Celková škoda na civilních budovách byla vyčíslena na 9600 protektorátních korun.

Všechna dobová hlášení, která jsem viděl, se shodují v jednom: zmíněná lokomotiva patřila do stavu pardubické výtopny. Proto je dvojnásob pozoruhodné, že na jedné fotografii ze sbírky okresního archivu v Mělníku (viz kniha Bomby pod Řípem, s. 126) je zachycena údajně táž lokomotiva se zřetelným označením "Kr" na krátery rozrytém kolejišti nádraží v Kralupech nad Vltavou, krátce po náletu 22. března 1945… Badatel Josef Vančura oponuje: jedná se nepochybně o jinou lokomotivu. V Kralupech se nacházely lokomotivy řady 434.2, ovšem počínaje až číslem 206. Nehledě na to, že Kralupy byly opět zcela průjezdné až po 1. dubnu.

Zdroje:
Národní archiv, fond Zemské četnické velitelství Praha, karton č. 904, inv. č. 6117/45
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 1034-45
VANČURA, Josef. Osobní sdělení, 19. listopadu 2008

  1. Anonymní
    24. listopadu 2008 (09:03)

    Nechť se pan Vančura jde podívat na sbírku fotografíí v mělnickém archivu. Na jedné z fotografií (nebyla publikována) je zřetelně vidět číslo 2203. Jedná se bezpochyby o stejnou lokomotivu, jako je ta otištěná v publikaci. Pouze na otištěném snímku není vidět zřetelně číslo. Na nepublikovaném ano.

  2. 5. prosince 2008 (03:04)

    "stanice" Starý KolínJá bych k tomuto příspěvku přidal další nejasnost. Především Starý Kolín pravděpodobně nikdy nebyl stanicí. Je možné, že zde někdy bylo nějaké kolejové rozvětvení (nákladiště, vlečka) neboť se zde nacházejí starší podniky. Druhou věcí je neúmyslné zapálení domu v dost vzdáleném Týnci nad Labem, které napovídá spíše tomu, že útok proběhl v tehdejší stanici Labská Týnice, dnes Záboří nad Labem. Pokud ovšem k zapálení nedošlo při jiném incidentu v rámci stejného letu.

  3. Filip
    5. prosince 2008 (10:54)

    To jste mě dost zviklal, pane kolego, znovu pečlivě projdu inkriminované hlášení a případně text upravím. Ovšem škody na budovách v Týnci byly výslovně zmíněny, jestli si dobře vzpomínám.

  4. 6. prosince 2008 (11:50)

    Prověřil jsem ten kilometrovník a odpovídá okolí starokolínské zastávky.

  5. 6. prosince 2008 (11:57)

    Navíc jsem dotazem na jednom z diskusních fór zjistil, že ve Starém Kolíně skutečně odbočovala vlečka. Toto kolejové rozvětvení mohlo být technicky mylně, ale ne úplně nesmyslně, považováno za stanici.

  6. Filip
    6. prosince 2008 (23:35)

    Sypu si popel na hlavu, v citovaném hlášení četnické stanice ve Starém Kolíně je skutečně uvedeno, že poškozené domy jsou v téže obci. Ihned to opravím. Co se týče „železniční stanice“, v hlášeních četníků i svodky protektorátního ministerstva dopravy a techniky se hovoří o „Bahnhof Alt Kolin“.

  7. Filip
    8. prosince 2008 (09:36)

    V archivní pomůcce fondu Sbírka staničních kronik „Starý Kolín“ skutečně nefiguruje, dnes je zde zastávka, je tedy pravděpodobné, že takový stav platil i za války.

  8. Josef Vančura
    11. prosince 2008 (15:36)

    Starý KolínVelice nerad, ale musím pana Korbela opravit. Zastávka Starý Kolín existovala-viz jízdní řád z roku 1944. V seznamu staničních kronik nemůže být neb to byla zastávka. JV

  9. 11. prosince 2008 (19:43)

    existence zastávkyPozor na nedorozumění. Já jsem existenci zastávky nikdy nerozporoval. Celá diskuse byla o tom, zda byla ve Starém Kolíně ŽELEZNIČNÍ STANICE či nějaké jiné kolejové rozvětvení. Stanice ve Starém Kolíně skutečně nebyla, pouze zde odbočovala z hlavní trati vlečka.

  10. Filip
    12. prosince 2008 (10:38)

    Pánové, díky všem. Jeví se tedy naprosto jasné, že ve Starém Kolíně byla zastávka. Zmátl mě výraz „Bahnhof“, který se v této souvislosti v hlášeních vyskytuje. V případě zastávek se totiž uváděl doslovný překlad „Haltestelle“.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s