Úvodní stránka > Královéhradecký kraj > Aktualizováno: Útok na Štědrý den v roce 1944? Nakonec je to pravda!

Aktualizováno: Útok na Štědrý den v roce 1944? Nakonec je to pravda!

Podle kroniky železniční stanice Hrubá Skála byl prý 24. prosince 1944 napaden osobní vlak mezi Sedmihorkami a Turnovem (okr. Semily). Strojvedoucí a jeden cestující utrpěli lehké zranění.

Nesporně pozoruhodná informace, které jsem se zprvu zdráhal uvěřit. Nemám sice příslušný INTOPS Summary 15. letecké armády, ale i při letmém pohledu do souhrnu operační činnosti amerického letectva za příslušný den se dozvíme, že kvůli nepříznivému počasí odstartovaly k rutinním akcím pouze průzkumné stroje…

Navíc tady byla ještě jedna okolnost, která mě vedla k obezřetnosti: Vlak nesl číslo 4109 a měl být vypraven po 17. hodině z Hradce Králové a do zastávky Sedmihorky měl dorazit až ve 20.23, na konci prosince přitom zapadá slunce pár minut po 16. hodině…

Ovšem v kronice obce Karlovice se můžeme dočíst: „Na Štědrý den 24. prosince byl ostřelován vlak jedoucí k Turnovu v půl osmé večer. Stalo se to mezi dvory Hořenskem a Novou Vsí. Prostříleny vagóny a lokomotiva poškozena tak, že vlak musel být náhradním strojem dotažen na hlavní nádraží v Turnově. Ve vlaku byl zraněn Jiří Porš z Turnova.“

Zřejmě ke stejné události se váže následující vzpomínka: „Bylo to o vánocích 1944, bratr přijel z Německa na dovolenou. Po večeři na Štědrý den jsme spolu šli k jeho dívce na Týn. Cestou Pepík vykřikl, poslouchej, kulomet! Já jsem nic neslyšel, ale on měl z Berlína a náletů tak vycvičený sluch, že slyšel zdáli střelbu. Druhý den jsme se dověděli, že angličtí hloubkoví letci napadli u Kyselovska (asi kilometr od zastávky Sedmihorky – pozn. FV) vlak a prostříleli lokomotivu.“

Další svědkem byla 19letá dcera majitele hotelu pana Kavky na Malé Skále, která šla s kamarádem do Záborčí (osady u Malé Skály) zakopat do lesa lahve s alkoholem, aby je Němci případně neodnesli. Když se hloubkař objevil, kamarád ji na poslední chvíli strhl do příkopu, a tím jí prý zachránil život…

Teorie o tom, že ve skutečnosti se útok odehrál 28. prosince 1944, za denního světla, definitivně vzala zasvé – Michal Plavec totiž ve fondu Úřad říšského protektora našel záznam, který lze sotva zpochybnit (přinejmenším co se týče data a času), v tomto znění:
„Tieffliegerangriff auf Personenzug
24.12., 20.39 Uhr: Personenzug Nr. 4109 auf Strecke Jitschin – Turnau bei Peleschan von Tiefflieger mit Bordwaffenbeschuss angegriffen. Lok., Dienstwagen und 1 Personenwagen beschaedigt. 2 Personen (Prot. Ang.) leicht verletzt.“

V tomto případě se tedy staniční a obecní kronika ukázaly jako překvapivě přesné prameny.

Zasažená lokomotiva měla číslo 264.138 a patřila k výtopně v Turnově. Telegram sepsaný krátce po útoku doplňuje jména zraněných: strojvedoucí Josef Blažek a cestující Jindřich Porsch z Turnova.

Zbývá odpovědět na jednu otázku: Kdo zaútočil? Na prvním místě lze vyloučit americké denní (a téměř jistě i noční) stíhače, jediným „horkým“ kandidátem je (prozatím) britský noční stíhací letoun typu Mosquito, který nad Čechami operoval v rámci jedné z akcí označených Night Ranger, konkrétně osádka No. 515 Squadron RAF ve složení pilot W/Cmd H. C. Kelsey a operátor F/O E. M. Smith, která při návratu z letiště Rosenborn (dnes Mirosławice) jihozápadně od Wroclawi, „vážně poškodila dva vlaky v okolí Prahy“. V samotném hlášení H. C. Kelseye je pouhé vágní konstatování „útoky na dvě lokomotivy“. Mirosławice leží asi 120 kilometrů severovýchodně od Turnova – tuto vzdálenost by Mosquito urazilo za deset minut.

H. C. Kelsey a F/O E. M. Smith odstartovali ze základny v Jouvincourt v 16:50 hodin, přesně v 19:52 hodin dosáhli Rosenbornu, poté pokračovali k letišti u Ohlau (dnes Oława) jihovýchodně od Wroclawi, zpět do Rosenbornu se dostali ve 20:35 hodin. O deset minut později se Mosquito vydalo na zpáteční let. Na základně v Little Snoring v Anglii dosedlo ve 23:49 hodin.

H. C. Kelsey, nositel DFC & Bar, DSO, eso s devíti sestřely na kontě, v té době velitel No. 515 Squadron RAF, během této mise měl poškodit dva Ju 88 a jeden He 111 na zemi. Nebylo to naposledy, co se tato osádka objevila na českém nebi: V noci na 24. dubna 1945 sestřelila (v letounu Mosquito FB VI, sér. číslo RS575, imatrikulace 3P-V) nedaleko Prahy německý letoun Do 217, místo jeho dopadu však dosud není známé.

Zdroje:
Národní archiv, fond Sbírka staničních kronik, karton č. 20, inv. č. 374, Hrubá Skála
National Archives, AIR 50/272/51, Combat Report Night 24/25th December 1944
Pamětní kniha obce Karlovice, II. část – Události z let 1941 až 1950 [online]. Obecní úřad Karlovice, 2002 [cit. 2009-04-15. Dostupný z WWW: <http://www.karlovice-sedmihorky.cz/O%20obci/Kronika/1941-50.htm>
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, Hlášení o náletech, poruchách v provozu a sabotážích na železnicích v době okupace 1. 1.-31. 12. 1944, Bahndiensttelegramm 558-L
BOWMAN, Martin W., CUSHING, Tom. Confounding the Reich: The RAF’s secret war of electronic countermeasures in WW II : the story of 100 (Special Duties) Group RAF Bomber Command, 1943-1945. Barnsley : Pen & Sword Aviation, s. 120 (za výpis děkuji P. Bundovi)
THOMAS, Andrew. Mosquito aces of World War 2. Oxford : Osprey Publishing, 2005, s. 95
PLAVEC, Michal. Turnovsko Štědrý večer 1944 In Diskusní fórum Letecká válka nad Československem [online]. Zveřejněno 14. 10. 2009 [cit. 2009-10-18]. Dostupný z WWW: ‹http://hloubkari.cz/forum/index.php?PHPSESSID=de53a6b2f0818c14a0f8c4795e585e2a&topic=716.msg5922#msg5922>.
HLAVÁČ, Bořek. Osobní sdělení, 26. června 2009

  1. Michal Plavec
    2. dubna 2009 (08:47)

    Ve východních Čechách najdeš podobné zprávy ve více kronikách k 24. prosinci 1944 (a v menší míře i v jiných částech Čech). Nepochybně jde o záměnu s útoky hloubkařů 28. prosince 1944.

  2. Filip Vojtášek
    2. dubna 2009 (10:35)

    Dobrý den, asi to tak bude, ale trochu mě překvapuje místo útoku v tomto případě. Díky dobovým hlášením máme přehled snad o všech útocích.

  3. Michal Plavec
    2. dubna 2009 (12:39)

    Ještě to není u konce, neboť nejsou důkladně zpracovány útoky na Jičínsku. A bylo jich tam docela hodně – namátkou, pokud si vzpomenu například Rovensko pod Troskami, kde se myslím v kronice také hovoří o 24. prosinci 1944 a ještě na jiných místech. Z hlavy to nedám nyní dohromady. Starší články na toto téma si zaslouží revizi 🙂

  4. Filip Vojtášek
    2. dubna 2009 (13:13)

    Ad Rovensko: To je skutečně nedaleko Hrubé Skály, třeba jde o týž případ.

  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s