Úvodní stránka > Olomoucký kraj > Aktualizováno: Rekordní účet hloubkařů v Přerově: možná až patnáct lokomotiv!

Aktualizováno: Rekordní účet hloubkařů v Přerově: možná až patnáct lokomotiv!

Důležitý železniční uzel v Přerově byl 14. října 1944 po poledni napaden hloubkaři hned dvakrát během zhruba půlhodiny: ve 12.55 a 13.30. Nejprve bylo zasaženo palubními zbraněmi šest lokomotiv (tři z nich měly čísla 534.081, 52 3665 a 52 7393). U zbývajících strojů hlášení místního dopravního úřadu uvádí jen tolik, že sloužily k seřazování vlaků.

Další podrobnosti jeho autor nemohl sdělit, protože „tři letouny v té době stále nad stanicí kroužily a střílely“. Není tedy jasné, zda tyto lokomotivy byly nebo nebyly nadále schopné jízdy.

Ve druhém případě měl útok, který byl zaměřen na tzv. (nákladové) přednádraží, podstatně větší účinek. Celkem zde bylo vyřazeno z provozu devět lokomotiv, z toho dvě posunovací, tři u vlaků č. 7844, 92606 a 92638 a čtyři samostatně stojící u stavědel č. 4 a 5. U čtyř z těchto devíti lokomotiv je známo označení: 434.0263, 434.2239, 52 6610 (v tomto případě se zjevně stala chyba: lokomotiva tohoto čísla nebyla nikdy vyrobena, jsou jisté indicie, že ve skutečnosti šlo o č. 52 3610) a 414.022. Mimochodem, lokomotiva č. 434.2239, ovšem tehdy ve stavu výtopny Česká Třebová, byla znovu napadena 30. dubna 1945 u bývalé stanice Praha-Modřany.

Kromě toho hloubkaři trefili dvě velké nádrže. Zatímco první, prázdná, byla „pouze“ proděravěna, z druhé, naplněné miliónem litrů oleje (doufám, že jsem se při psaní poznámek nespletl:-), byly ztraceny dvě třetiny obsahu.

Díky pomoci Petera Kaššáka ze Slovenska a Jima Grahama z USA se podařilo s velkou mírou pravděpodobnosti identifikovat příslušnost letounů: šlo o P-38 ze 71st Fighter Squadron 1st Fighter Group 15. letecké armády (přestože ne všechny údaje v tzv. Narrative Mission Report o této akci odpovídají výše uvedeným údajům).

Tato jednotka měla za úkol nejprve doprovázet bombardéry B-17 při náletu na továrnu produkující syntetický benzin v Blechhammeru (dnes Blachownia, Polsko), poté deset P-38 útočilo na pozemní cíle podle vlastního výběru, a to severně od Kvítkovic (dnes místní část Otrokovic; okr. Zlín), které leží 29 kilometrů jihovýchodně od Přerova. Obě lokality mohly tak být snadno zaměněny. V Kvítkovicích (přesněji: „M/Y Kvitkovice“, za války Kvítkovice, dnes zastávka Otrokovice-Trávníky) měli Američané zničit osm lokomotiv – z toho dvě explodovaly (?) – a poškodit sedm nákladních vozů. Cílem útoku se stala i výtopna a zděná věž vysoká asi deset metrů.

Na letišti v Přerově byl podle zprávy kanceláře zemského prezidenta v Brně nepřátelskými hloubkaři ve 12.40 hodin poškozen jeden stroj. Je to velká záhada, protože je jisté, že tento útok nelze připsat 1st Fighter Group, která nic takového nenahlásila. Letiště (ovšem v Szekesfehervaru a Seregelyesu v Maďarsku!) měly napadnout 14th a 52nd Fighter Group, které nárokovaly dohromady 33 zničených a 29 poškozených letadel.

Zdroje:
Národní archiv, fond Ministerstvo železnic, karton č. 4767, inv. č. 3088-44
Air Force Historical Research Agency, 1st Fighter Group, Narrative Mission Report No. 1195 – 14 October 1944 (za kopii děkuji Jimu Grahamovi)
Air Force Historical Research Agency, Intops Summary No. 450 – 14 October 1944
Moravský zemský archiv, fond B 252 Zemský president Brno, karton č. 112 (díky P. Sikorovi za kopii)
Státní okresní archiv Praha-západ, fond Okresní úřad Praha-venkov-jih, karton č. 70, sign. III/2
VANČURA, Josef. Osobní sdělení, 2. února 2009
KUŘIL, Pavel. Parní lokomotivy. In K-Report [online]. Zveřejněno 3. 3. 2010 [cit. 2010-03-04]. Dostupný z WWW: ‹http://www.k-report.net/discus/messages/28/623.html?1266486574>.

  1. Zatím nemáte žádné komentáře.
  1. No trackbacks yet.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s